Skånemejerier belönar böndernas hållbarhetsarbete

PUBLICERAD: 18 oktober 2023
UPPDATERAD: 19 oktober
Foto: Pressbild

Insatser på gårdsnivå inom djuromsorg, klimat och biologisk mångfald kommer att avspeglas i mjölkböndernas ersättning för mjölken – det är grunden i Skånemejeriers nya hållbarhetsersättning.

Syftet med Skånemejeriers nya hållbarhetsersättning är att skapa ekonomiska incitament för mjölkbönderna att öka gårdens positiva påverkan på djur, klimat och natur och minska den negativa påverkan.

– Mjölkbönderna gör ett gediget arbete för att producera mjölk med så låg klimatpåverkan som möjligt, vilket redan har bidragit till att sänka mjölkens klimatavtryck. Genom den här nya ersättningen vill vi uppmuntra till ännu fler åtgärder, genom att tydligare koppla ersättningen för mjölken till hållbarhetsarbetet. Det ger oss ytterligare förutsättningar för att tillsammans med mjölkbönderna kunna stärka konkurrenskraften för vår sydsvenska mjölk, säger Cecilia von Perglas, vd på Skånemejerier.

Mjölkpriset kommer att justeras så att en del av ersättningen ges enligt ett poängsystem, där poängen är fördelade på ett flertal hållbarhetsåtgärder inom sex huvudområden: Kunskap och kompetens, God djuromsorg, Växtodling och kolinlagring, Resurseffektiv animalieproduktion, Fossilfritt jordbruk och Biologisk mångfald.

Ju fler poäng som mjölkbönderna erhåller, desto högre blir deras ersättning. Vid lanseringen kan upp till drygt fem procent av mjölkpriset genereras genom hållbarhetsersättningen. Det nya poängsystemet för beräkning av hållbarhetsersättningen används för första gången i november månads mjölkavräkning.

”Resurseffektiv animalieproduktion” och ”Växtodling och kolinlagring” är de områden som har störst effekt på klimatpåverkan och ger därför också flest poäng. Det handlar om att utnyttja råvaror och resurser, till exempel mark och foder, på ett så effektivt sätt som möjligt. En stor andel av poängen har dessutom lagts på insatser för att främja biologisk mångfald. Poängmodellen tar hänsyn till olika gårdars förutsättningar – som till exempel läge, storlek och jordmån – för att inte missgynna eller i alltför hög grad gynna en särskild typ av gård.

– Den nya hållbarhetsersättningen är ett nytt steg för Skånemejerier ekonomisk förening i arbetet med klimat- och hållbarhetsfrågor. Lantbrukets klimatomställning är inte gratis, och det är bra att vi nu kan koppla konkreta hållbarhetsinsatser till ekonomiska incitament för våra mjölkföretagare. Flera åtgärder som ger ett minskat klimatavtryck kan också vara positiva för ekonomin på den enskilda gården, eftersom de bidrar till att alla resurser tas tillvara på bästa sätt, säger Mikael Palm, vice ordförande i Skånemejerier ekonomisk förening och deltagare i Skånemejeriers klimatgrupp.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland