Zeta inleder samarbete för en bättre folkhälsa

PUBLICERAD: 13 oktober 2023
UPPDATERAD: 19 oktober
Foto: Pressbild

Di Luca & Di Luca AB med varumärket Zeta startar ett samarbete med Hjärt-Lungfonden. Syftet är att tillsammans bidra till en bättre folkhälsa, genom att lyfta vikten av att välja hälsosamt fett och inspirera till god och hälsosam mat.

Under samarbetet som ska pågå under 2024 kommer Zeta och Hjärt-Lungfonden att genomföra gemensamma aktiviteter där man ska lyfta nyttiga fetter, olivolja och medelhavsmaten. Hjärt-Lungfondens logotype kommer att synas på flera av Zetas olivoljor och på den bredbara olivoljan BreOliv. Det kommer även att finnas recept och handfasta tips i butik och på hemsidan zeta.nu, för att underlätta för konsumenterna att göra hälsosamma val.

– Med detta samarbete tar vi ett viktigt steg framåt i kampen mot hjärt-kärlsjukdomar. Genom att kombinera en erfaren expertis inom medelhavskost och matglädje med vår långvariga roll som forskningsfinansiär hoppas vi kunna inspirera fler svenskar till mer hälsosamma matvanor. Tillsammans kan vi göra skillnad och bidra till en friskare framtid för Sverige, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Centralt i samarbetet mellan Hjärt-Lungfonden och Zeta är en ökad medvetenhet om vikten av att välja hälsosamma fetter och hälsosamma matvanor.

– Jag är oerhört stolt över att vi som det första livsmedelsföretaget och varumärket på många år kan inleda ett sådant här samarbete med Hjärt-Lungfonden. Det här är en naturlig utveckling av det arbete vi har bedrivit under flera år, att på ett inspirerande sätt ge alla möjlighet till enkla och goda val varje dag, säger Zetas marknadschef Eva Junevad.

Läs vidare

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker