Lidl Sverige vinner utmärkelsen GfK Swedish Retailer Awards 2023. Enligt juryn har dagligvarukedjan haft den bästa utvecklingen inom såväl marknadspenetration som kundnöjdhet.
Swedish Grocery Retailer Awards anordnas av GfK för att uppmärksamma den dagligvarukedja som presterat bäst under det gångna året. Vinnaren utses på tre parametrar och baseras på faktorer, som ökad marknadspenetration samt utveckling av såväl lojalitet som kundnöjdhet. Enligt GfK:s konsumentpanel har Lidl Sverige levererat på alla parametrar samt haft den bästa utvecklingen och kniper därför förstaplatsen i tävlingen.
Juryns motivering:
”2023 års GfK Swedish Grocery Retail Award går till Lidl, för en särklassig utveckling av både penetration, kundlojalitet och kundnöjdhet!”
– Vi är oerhört stolta över att få ta emot den här utmärkelsen. Det har varit ett händelserikt år som började med att vi sänkte och fryste priset på över 10 procent av vårt sortiment. Dessutom lanserade vi Matriket, vår största satsning på svenska varor, där samtliga artiklar är Från Sverige-märkta, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
I år är det 20 år sedan Lidl öppnade sina första butiker i Sverige. Enligt siffror från GfK handlar över 6 procent av Sveriges befolkning regelbundet på Lidl och Lidl Sverige växer snabbare än marknaden i övrigt, en ökning med 18 procent, jämfört med 6,8 procent.
– Utmärkelsen i Swedish Grocery Retailer Awards visar att våra medarbetares hårda arbete för att förenkla handlingen för kunderna har nått de svenska hushållen. Det är särskilt kul att vi får utmärkelsen samma år som vi firar vårt 20-årsjubileum i Sverige. På den här korta tiden har vi gjort en resa till att idag vara en etablerad aktör i den svenska dagligvaruhandeln, ett resultat av vårt långsiktiga arbete att erbjuda högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Robert Stekovic.
GfK Sverige är ett dotterbolag till GfK (Gesellschaft für Konsumforschung), som är ett av världens största marknadsundersökningsinstitut aktivt i över 100 länder.