McDonald’s ska stoppa nedskräpning med morotslogik

PUBLICERAD: 27 september 2023
UPPDATERAD: 27 september
Foto: Pressbild

McDonald’s släpper ett nytt AI-byggt verktyg med en inbyggd morotslogik, som innebär att gäster blir belönade när de slänger sitt skräp på rätt ställe.

Tidigare i år lanserade McDonald’s sin nollvision mot nedskräpning som innebär att inga av restaurangkedjans förpackningar ska återfinnas i naturen. Nu lanserar kedjan en ny funktion i appen, där gäster belönas när de slänger förpackningen i en papperskorg.

– I regel gör folk rätt, men vissa slarvar. Undersökningar visar även att många av dem som skräpar ner inte ens är medvetna om detta beteende. Vi hoppas därför att vårt nya verktyg ska motivera fler att göra rätt, säger Henrik Nerell, miljöchef på McDonald’s i Sverige.

Det nya verktyget har tagits fram tillsammans med mjukvaruutvecklaren Umain, som med hjälp av AI har tränat upp verktyget att känna igen alla McDonald’s förpackningar samt alla typer av papperskorgar runtom i landet. Som gäst använder man verktyget genom att öppna kameran i appen och med hjälp av kamerafunktionen skanna förpackningen när den slängs i en soptunna. I gengäld får man belöningar i form av deals och möjlighet att delta i tävlingar.

– Det har varit otroligt roligt att utveckla denna lösning tillsammans med McDonald’s och använda bildigenkänningsteknik tillsammans med AI i syfte att uppmärksamma och skapa förändring kring ett viktigt samhällsproblem. För oss blev denna lösning ett kreativt och roligt sätt att samla människor kring en gemensam utmaning, säger Martti Jerkku, projektledare på Umain.

Den ideella stiftelsen Håll Sverige Rent samarbetar med McDonald’s för att minska nedskräpningen. Partnerskapet bygger på ambitionen att tillsammans ge problemet med nedskräpning mer synlighet och uppmärksamhet för att på så sätt påverka människor att inte slänga skräp i naturen eller på gator och torg.

– På Håll Sverige Rent vet vi att nedskräpningsbeteendet är ett verkligt problem, speciellt bland unga vuxna. Detta nya angreppssätt med en tydlig belöningsmetodik är väldigt spännande och det ska bli intressant att se hur den påverkar förhållningssättet till nedskräpning, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Läs vidare

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894

Senaste nytt

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

GB:s glassnyheter: Klassiker med ny twist

GB:s säsongsnyheter innehåller bl a nya varianter av Magnum och Daimstrut samt en återlansering av klassikern Cornetto.
GB_Daim_Strawberry_825ml_v1

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Lithells lanserar ätfärdig Kycklingfärs med linser

Lithells ätfärdiga Kycklingfärs med linser består av 50 procent kycklingfärs och 25 procent gröna linser.
Lithells_OOH_T1_04_57322_5050Färsbiffar_m_Rotsaksrattatouille_PrivatSektor