Nespresso lanserar kaffet N°20 efter 20 års utveckling

PUBLICERAD: 25 september 2023
UPPDATERAD: 25 september
Foto: Pressbild

Under 20 år har Nespresso arbetat med att ta fram kaffet N°20, genom att korsplantera två utvalda Arabicaplantor. Efter två årtionden av forskning och experimenterande lanseras nu kaffet.

2003 började Nespressos kaffemästare arbetet med att odla fram den nya kaffeplantan, vars bönor blir kaffet Nespresso N°20. Odlingen sker endast i Cauca- och Caldasregionerna i Colombia.

N°20 beskrivs som ett kaffe med en intressant smakprofil, där toner av apelsinblomma och frisk citrus möter blomaromer. För att få fram hela smakpaletten rekommenderar Nespresso att kaffet ska drickas som en espresso. N°20 är ett säsongskaffe, vilket innebär att det bara finns tillgängligt under en begränsad tid varje år.

– N°20 är en milstople i Nespressos långa smakresa och symboliserar vår strävan att alltid utforska hur vi kan skapa godast möjliga kaffe. Det har tagit sin tid, men den spännande smakprofilen har gjort väntan värd. Det ligger mycket passion och ett enormt engagemang bakom kaffet, vilket gör det extra roligt att äntligen få dela med oss av N°20, säger Mikael Andersson, Coffee Ambassador Nespresso.

N°20 finns att köpa i Nespressos boutiques samt på www.nespresso.com/se.

Läs vidare

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Premium snacks lanserar varumärket Gårdsnötter

Premium Snacks Nordic utökar sitt sortiment med tre festligare nötmixar under det nya varumärket Gårdsnötter.
Group 26

Nespresso och Oatly lanserar kaffekapsel för havredryck

Kaffekapseln Oatly Barista Edition Coffee är framtagen för att matchas med Oatlys havredryck iKaffe.
P_4685_KV2_NESPRSSO_STUDIO+OATLEY_2024_V4

Korvbrödsbagarn lanserar Real burger bun

Korvbrödsbagarn möter de nya burgartrenderna med Real burger bun, ett fluffigt hamburgerbröd med extra höjd.
Burgare_pack_1

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland