Mycorena och Atria ska utveckla nya proteinprodukter

PUBLICERAD: 18 september 2023
UPPDATERAD: 21 september
Atria och Mycorenas partnerskap ska resultera i nya produkter baserade på mykoprotein, som korv, hamburgare och smörgåspålägg. Foto: Pressbild

Mycorena och Atria Sweden har inlett ett partnerskap för att gemensamt utveckla och sälja produkter baserade på mykoprotein, som korv, hamburgare och smörgåspålägg.

Partnerskapet innebär att Mycorena skalar upp produktionen av sitt mykoprotein Promyc till Atria, som kommer att använda sin innovations- och produktutvecklingskapacitet för att skapa nya alternativa proteinprodukter. De nya produkterna baserade på mykoprotein ska komplettera Atrias sortiment för att möta konsumenternas snabbt växande efterfrågan på hållbara proteinkällor.

– Detta partnerskap markerar en viktig milstolpe för Mycorena. Atrias expertis inom produktutveckling och etablerad kundbas kommer att hjälpa oss att accelerera tillväxten av mykoproteinkategorin på den europeiska marknaden, säger Ramkumar Nair, vd för Mycorena.

Åsa Josell, produktutvecklings- och innovationsdirektör på Atria Sweden, säger att mykoprotein är en spännande ny svensk råvara för Atria:

– Partnerskapet gör att vi kan vara pionjärer när det gäller att erbjuda alternativa proteinprodukter som är både hållbara, smakrika och ger bra näring utan allergener.

Samarbetsavtalet undertecknades i maj på Mycorenas huvudkontor i Göteborg. Villkoren i avtalet kommer inte att offentliggöras.

Läs vidare

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623

Ica Sverige storsatsar på svenska tomater

Ica Sverige har inlett ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka andelen svenskodlade tomater i sina butiker året om.
ICA

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623