Mycorena och Atria ska utveckla nya proteinprodukter

PUBLICERAD: 18 september 2023
UPPDATERAD: 21 september
Atria och Mycorenas partnerskap ska resultera i nya produkter baserade på mykoprotein, som korv, hamburgare och smörgåspålägg. Foto: Pressbild

Mycorena och Atria Sweden har inlett ett partnerskap för att gemensamt utveckla och sälja produkter baserade på mykoprotein, som korv, hamburgare och smörgåspålägg.

Partnerskapet innebär att Mycorena skalar upp produktionen av sitt mykoprotein Promyc till Atria, som kommer att använda sin innovations- och produktutvecklingskapacitet för att skapa nya alternativa proteinprodukter. De nya produkterna baserade på mykoprotein ska komplettera Atrias sortiment för att möta konsumenternas snabbt växande efterfrågan på hållbara proteinkällor.

– Detta partnerskap markerar en viktig milstolpe för Mycorena. Atrias expertis inom produktutveckling och etablerad kundbas kommer att hjälpa oss att accelerera tillväxten av mykoproteinkategorin på den europeiska marknaden, säger Ramkumar Nair, vd för Mycorena.

Åsa Josell, produktutvecklings- och innovationsdirektör på Atria Sweden, säger att mykoprotein är en spännande ny svensk råvara för Atria:

– Partnerskapet gör att vi kan vara pionjärer när det gäller att erbjuda alternativa proteinprodukter som är både hållbara, smakrika och ger bra näring utan allergener.

Samarbetsavtalet undertecknades i maj på Mycorenas huvudkontor i Göteborg. Villkoren i avtalet kommer inte att offentliggöras.

Läs vidare

Änglamarks pastaförpackningar byter från plast till papper

Coop ska spara 300 ton plast om året genom att byta ut plasten i Änglamarks pastaförpackningar till papper.
coop

Saveggys växtbaserade barriär ska ersätta plast på gurkor

Saveggy har ingått ett partnerskap med odlarna.se inför lanseringen av sin ätbara, växtbaserade skyddsbarriär på gurkor.
abcaeec2-9b15-4924-8b2d-88cc77c7b482(1)

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Senaste nytt

Änglamarks pastaförpackningar byter från plast till papper

Coop ska spara 300 ton plast om året genom att byta ut plasten i Änglamarks pastaförpackningar till papper.
coop

Svenska proteingrödor i Anammas nya baljväxtfärs

Orklas varumärke Anamma lanserar en ny baljväxtfärs med öländska och skånska gråärtor, åkerbönor och linser
Anamma_baljvaxtfars_liggande_uncropped_RGB_LZW

Saveggys växtbaserade barriär ska ersätta plast på gurkor

Saveggy har ingått ett partnerskap med odlarna.se inför lanseringen av sin ätbara, växtbaserade skyddsbarriär på gurkor.
abcaeec2-9b15-4924-8b2d-88cc77c7b482(1)

Nespresso lanserar kaffet N°20 efter 20 års utveckling

Under 20 år har Nespresso arbetat med att ta fram kaffet N°20, genom att kombinera två Arabicaplantor.
P_4454_NESPRESSO_N20_SINGLE_GLASS_BOX_CAPSUAL_KV2_v2