Ökad glassförsäljning i sommar

PUBLICERAD: 30 augusti 2023
UPPDATERAD: 31 augusti
Foto: Pressbild

Trots att solen har lyst med sin frånvaro i sommar, ökade svenskarnas glasskonsumtion jämfört med sommaren 2022. Det visar färska siffror från Pressbyrån. GB Sandwich håller ställningarna som den mest populära glassen.

Pressbyrån släpper för första gången Glassbarometern, en kartläggning där Sveriges mest populära glassar listas tillsammans med andra insikter kring svenskarnas glasskonsumtion. Pressbyråns försäljningsstatistik visar att GB Sandwich är den mest populära glassen över hela landet, följd av Daimstrut, Piggelin, Magnum Strawberry White och Magnum Mandel. Dessa fem glassar har behållit sina placeringar från försäljningslistan för samma period 2022.

Glassbarometern visar även att glassförsäljningen har ökat jämfört med föregående år (+3%). Enligt statistiken är onsdag den dag då flest svenskar väljer att äta glass, medan söndag är den minst populära glassdagen i veckan. Svenskarnas glassmak skiljer sig också åt i landet. Piggelin är mest populär i Jönköping, Daimstruten är favoriten i Luleå och mjukglassen toppar listan i både Halmstad och Örebro.

– Som en av få rikstäckande glasskiosker har vi på Pressbyrån en lång historia av glassförsäljning. Faktum är att vi var först med att både tillverka och sälja pinnglass i Sverige 1935. Som en hyllning till vårt glassiga arv är vi därför glada över att presentera Glassbarometern, säger Lennart Schultz, marknads- och kommunikationschef på Pressbyrån.

Topplista: Sommarens mest populära glassar
1. GB Sandwich
2. Daimstrut
3. Piggelin
4. Magnum Strawberry White
5. Magnum Mandel
6. TipTop
7. Twister Pineapple Plant-based
8. Magnum Classic
9. Magnum Double Gold Caramel Billion
10. Magnum Double Sunlover

Kartläggningen är baserad på statistik från Pressbyråns egen försäljning av styckglass från hela kedjans glassortiment från den 15 maj till den 6 augusti 2023.

Läs vidare

De tävlar om finalplatserna i Änglamarkspriset 2024

KF och Coop presenterar de fem nominerade som tävlar om tre finalpriser i Änglamarkspriset 2024.
mattias bergqvist

KLS investerar 152 miljoner i Dalsjöfors

KLS bygger ut sin anläggning i Dalsjöfors för 152 miljoner, vilket ska öka kapaciteten med 30 procent.
default

Hon blir Polarbröds nya innovations- och utvecklingschef

Laura Pulkkinen tillträder som innovations- och utvecklingschef på Polarbröd under oktober.
2789859698-Laura-Pulkkinen

Valios mjölk ska bli koldioxidneutral inom fem år

Valio startar ett pilotprojekt för att producera helt koldioxidneutral mjölk inom fem år.
vaio1

Senaste nytt

De tävlar om finalplatserna i Änglamarkspriset 2024

KF och Coop presenterar de fem nominerade som tävlar om tre finalpriser i Änglamarkspriset 2024.
mattias bergqvist

KLS investerar 152 miljoner i Dalsjöfors

KLS bygger ut sin anläggning i Dalsjöfors för 152 miljoner, vilket ska öka kapaciteten med 30 procent.
default

Hon blir Polarbröds nya innovations- och utvecklingschef

Laura Pulkkinen tillträder som innovations- och utvecklingschef på Polarbröd under oktober.
2789859698-Laura-Pulkkinen

Valios mjölk ska bli koldioxidneutral inom fem år

Valio startar ett pilotprojekt för att producera helt koldioxidneutral mjölk inom fem år.
vaio1