Fler ska kunna ställa om till ekologisk produktion

PUBLICERAD: 30 juni 2023
UPPDATERAD: 30 juni
Foto: Per Erik Berglund Znapshot AB/KRAV

Jordbruksverket vill göra det enklare för småskaliga livsmedelsproducenter att ställa om till ekologisk produktion. En kartläggning ska identifiera vilka importerade produkter som kan ersättas med inhemska.

Syftet med Jordbruksverkets kartläggning är att underlätta för små och medelstora livsmedelsföretag på landsbygden att öka sitt utbud av ekologiska livsmedel. Ökningen kan ske genom att ett konventionellt livsmedelsföretag börjar med ekologisk produktion, ett ekologiskt livsmedelsföretag hittar en ny marknad som gör att deras produktion kan öka eller att ett ekologiskt livsmedelsföretag utökar sortimentet med ytterligare ekologiska produkter.

Jordbruksverket upphandlar nu en aktör som kan göra kartläggningen.

– Förhoppningen är att upphandlingen ska bidra till en ökad tillströmning av nya producenter på marknaden samtidigt som redan etablerade ekologiska livsmedelsproducenter kan diversifiera produktutbudet. Via kartläggningen kan fler produkter identifieras som Sverige idag importerar men som vi kan producera inhemskt istället, säger Cecilia Andersson, på Jordbruksverkets näringsutvecklingsenhet.

Upphandlingen är en del av de insatser som Jordbruksverket genomför inom ramen för landsbygdsprogrammet och som är avsedda för att stötta småskaliga livsmedelsproducenter att bli ekologiska eller att öka sitt utbud av ekologiska produkter via nya produkter eller nya marknader. Satsningen ligger i linje med den nationella livsmedelsstrategin och målen för ekologisk produktion.

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland