Löfbergs säljer varumärket Percol

PUBLICERAD: 19 juni 2023
UPPDATERAD: 19 juni
Anders Fredriksson är vd och koncernchef på Löfbergs. Foto: Pressbild

Löfbergs säljer det brittiska varumärket Percol till Continental Coffee som är baserat i Indien. Affären innebär att Löfbergs kommer att fokusera fullt ut på det egna varumärket i Storbritannien.

När Löfbergs etablerade sig i Storbritannien 2011 låg fokus på hotell, restauranger och kaféer. 2013 förvärvades varumärket Percol, vilket innebar att Löfbergs etablerade sig i den brittiska dagligvaruhandeln. Nu kommer Löfbergs att fokusera på sitt eget varumärke även inom detta segment.

– Förra året började Tesco, som är landets största dagligvarukedja, att sälja Löfbergs i sina butiker. Responsen har varit väldigt positiv och det gör att vi har goda möjligheter att fortsätta växa med varumärket Löfbergs i Storbritannien, säger Anders Fredriksson, vd och koncernchef på Löfbergs.

Han beskriver försäljningen av Percol som ett strategiskt beslut som gör att Löfbergs kan lägga all kraft på att stärka och utveckla det egna varumärket i Storbritannien, en marknad där kaffekonsumtionen fortfarande ökar.

Coffee Continental grundades 1994 och är Indiens största snabbkaffetillverkare. Företaget levererar kaffe till över 90 länder.

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt