
Löfbergs säljer det brittiska varumärket Percol till Continental Coffee som är baserat i Indien. Affären innebär att Löfbergs kommer att fokusera fullt ut på det egna varumärket i Storbritannien.
När Löfbergs etablerade sig i Storbritannien 2011 låg fokus på hotell, restauranger och kaféer. 2013 förvärvades varumärket Percol, vilket innebar att Löfbergs etablerade sig i den brittiska dagligvaruhandeln. Nu kommer Löfbergs att fokusera på sitt eget varumärke även inom detta segment.
– Förra året började Tesco, som är landets största dagligvarukedja, att sälja Löfbergs i sina butiker. Responsen har varit väldigt positiv och det gör att vi har goda möjligheter att fortsätta växa med varumärket Löfbergs i Storbritannien, säger Anders Fredriksson, vd och koncernchef på Löfbergs.
Han beskriver försäljningen av Percol som ett strategiskt beslut som gör att Löfbergs kan lägga all kraft på att stärka och utveckla det egna varumärket i Storbritannien, en marknad där kaffekonsumtionen fortfarande ökar.
Coffee Continental grundades 1994 och är Indiens största snabbkaffetillverkare. Företaget levererar kaffe till över 90 länder.