Säsongspremiär för primörhonung

PUBLICERAD: 16 juni 2023
UPPDATERAD: 16 juni
Primörhonungen skördas på våren, försommaren och runt midsommar. Foto: Anna Lind Lewin

Biodlare runt om i Sverige tappar nu den första honungen och säljer den som en unik primör. Begreppet primörhonung lanserades av Svenska Bin 2016.

Svenska Bin och Biodlingsföretagarna satsar på att göra primörhonungen och tiden strax före midsommar till en viktig säsongspremiär liknande de som finns för sparris, potatis och jordgubbar.

Primörhonung kallas den honung som skördas på våren, försommaren och runt midsommar. Genom att primörhonungen vare sig lagrats, rörts eller värmts upplever många den som speciellt smakintensiv och blommig. Honungen håller sig oftast flytande i några veckor och kristalliseras sedan naturligt. Den honung som finns i butik under hela året är oftast ympad eller rörd för att behålla sin finkorniga och smidiga konsistens.

Hur olika honungars konsistens utvecklas beror dels på vilka sockerarter det finns i den nektar honungen är gjord av, dels hur den behandlas medan den stelnar. En hög andel fruktos i nektarn ger en honung som håller sig flytande länge, medan hög andel glukos ger en fastare honung. All honung är flytande när den skördas ur bikupan.

I år anordnas tre provningar av primörhonung i Stockholm den 20, 27 och 29 juni. Med Primörhonungssläppet vill biodlarna visa att försommarens första honung är lika attraktiv, festlig och unik som den första potatisen, sparrisen och jordgubbarna eller Beaujolais Noveau för fransmännen.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312