FoodFacts automatiserar klimatberäkningar

PUBLICERAD: 15 juni 2023
UPPDATERAD: 15 juni
FoodFacts C02 calculator. Foto: Pressbild

FoodFacts lanserar ett verktyg som automatiserar klimatberäkningar för hela livsmedelsbranschen på produktnivå. Resultatet är en direkt och automatiserad koldioxidberäkning för livsmedel, oavsett kategori.

När det nya direktivet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) träder i kraft under 2024 kommer företagens frivilliga hållbarhetsrapportering att bli obligatorisk och standardiserad.

– Idag kan klimatberäkningar göras genom fullskaliga livscykelanalyser, men det är både komplext och kostsamt och det saknas en gemensam standard. Vi ser ett växande behov av både data och verktyg för att implementera CSR-strategier, möta kommande EU-direktiv som CSRD och att kunna dela transparent data mellan aktörerna i matsystemet för att driva på förändringen snabbare. Det vi lanserar nu är ett helt nytt sätt att estimera koldioxidavtryck. Företag kommer att kunna spara både tid och pengar och snabbt ta sina första steg mot transparens och minskad klimatpåverkan, säger Alexandra Ferreira, VD för FoodFacts

Det nya verktyget för klimatberäkningar bygger på FoodFacts egenutvecklade algoritmer som strukturerar ingredienslistor och estimerar ingrediensvolymer. Vetenskapligt baserade modeller för klimatavtryck för produktion, transport och förpackning har utvecklats i samarbete med expertis från Stockholm Resilience Centre. FoodFacts samarbetar även med RISE klimatdatabas för livsmedel och tar in primärdata från andra internationella offentliga källor som Agribalyse, FAOSTAT och International Energy Agency.

– Det har varit en lång process att utveckla verktyget, där vi har använt oss av både maskininlärning och annan AI-teknik. Vi har tagit fram våra modeller för koldioxidavtryck med hjälp av expertis från Stockholm Resilience Centre. Vår metod för att beräkna koldioxidutsläpp är inom gränserna ”cradle-to-gate”, vilket betyder att vi tar hänsyn till miljöpåverkan från jordbruk till distribution, då produkten är redo att transporteras till återförsäljare, säger Michael Bano, Senior Data Scientist på FoodFacts.

Eftersom samma beräkningsalgoritm tillämpas på alla produkter kan man göra jämförelser, och om det sker en förändring i en produkts recept uppdateras klimatavtrycket automatiskt. FoodFacts CO2-data kan även användas för att utvärdera produktspecifika växthusgasutsläpp som en del av kraven för SBTi (Science-Based Target Initiative).

– Vi har redan sett ett stort intresse från matproducenter, livsmedelskedjor och varumärken att kunna göra klimatberäkningar på hela sina sortiment. Detta kommer också att krävas i ny lagstiftning. Vårt nya verktyg kommer att göra klimatberäkningar tillgängliga för alla. Detta hjälper företag att bättre förstå klimatpåverkan av sina produkter och ge en utgångspunkt för deras förbättringsresa och på så sätt påskynda utvecklingen av fler klimatsmarta produkter, säger Alexandra Ferreira.

Läs mer om verktyget här

Läs vidare

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210

Senaste nytt

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210