100 ton kaffe får ny förpackning

PUBLICERAD: 8 juni 2023
UPPDATERAD: 15 juni
Foto: Pressbild

Hotellföretaget Strawberry inför Löfbergs nya mer klimatvänliga förpackning i monolaminat på sina hotell i Norge, Sverige och Finland.

Strawberry serverar över 30 miljoner koppar kaffe per år i Norge, Sverige och Finland. I den första fasen av implementeringen av den nya förpackningen sparar företaget 3,9 ton koldioxidekvivalenter. På sikt kommer den nya förpackningen att bidra till en besparing på 9,8 ton koldioxidekvivalenter.

– Implementeringen börjar nu i juni, och i den första fasen kommer 100 ton kaffe att levereras med den nya förpackningen från Löfbergs. Vi har samarbetat med Löfbergs sedan 2002. Att vi nu som första aktör för volymprodukter kan använda deras nya förpackning i monolaminat är helt i linje med vår vision och ett viktigt steg mot en mer hållbar bransch, säger Harald Bjugstad-Holm, hållbarhetschef på Strawberry.

Löfbergs började arbeta med den nya förpackningen i monolaminat för flera år sedan och i februari i år hade utvecklingsarbetet gett resultat. Den största skillnaden är att förpackningen i monolaminat kan materialåtervinnas. Genom att eliminera förbränningsledet skapar man förutsättningar för en cirkulär process, vilket jämfört med tidigare förpackningar minskar klimatpåverkan med 55 procent.

– Vi vill vara en katalysator för hållbar utveckling inom kaffebranschen, och de framsteg vi gör får större genomslag när vi samarbetar med andra. Här är det en tillgång att ha kunder som Strawberry som delar våra ambitioner på hållbarhetsområdet och som vi kan göra skillnad tillsammans med, säger Kajsa-Lisa Ljudén, Head of Sustainability på Löfbergs.

Läs vidare

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894

Coops medlemmar: Priset inte avgörande för kött

Svenskt ursprung är nästan fem gånger så viktigt som priset när det ska handlas kött, enligt Coops medlemmar.
kött

Alkoholfri öl slår nytt rekord

2024 blev ett rekordår för alkoholfri öl i Sverige – och Carlsberg Sverige stod för nära 80 procent av ökningen.
Unknown

Senaste nytt

Glass – det ultimata unnet om svenskarna får bestämma

Glass toppar listan över svenskarnas favoriter när det kommer till att unna sig.
Blåbärsglass-PM-glassrapport

CandyKing presenterar vårens nyheter

CandyKings lanserar nio nya godisbitar, tre av dem kan bara plockas hos CandyKing
Pressbild1_Liggande

Tre nya premiumjuicer från God Morgon

God Morgon lanserar tre nya premiumjuicer under konceptet ”Vår finaste pressning.
master_Juice_3

Foodora och Tele2 börjar med drönarleveranser

Efter en framgångsrik testfas rullar foodora och Tele2 ut drönarleveranser i Värmdö och Gustavsberg.
1V9A7894