100 ton kaffe får ny förpackning

PUBLICERAD: 8 juni 2023
UPPDATERAD: 15 juni
Foto: Pressbild

Hotellföretaget Strawberry inför Löfbergs nya mer klimatvänliga förpackning i monolaminat på sina hotell i Norge, Sverige och Finland.

Strawberry serverar över 30 miljoner koppar kaffe per år i Norge, Sverige och Finland. I den första fasen av implementeringen av den nya förpackningen sparar företaget 3,9 ton koldioxidekvivalenter. På sikt kommer den nya förpackningen att bidra till en besparing på 9,8 ton koldioxidekvivalenter.

– Implementeringen börjar nu i juni, och i den första fasen kommer 100 ton kaffe att levereras med den nya förpackningen från Löfbergs. Vi har samarbetat med Löfbergs sedan 2002. Att vi nu som första aktör för volymprodukter kan använda deras nya förpackning i monolaminat är helt i linje med vår vision och ett viktigt steg mot en mer hållbar bransch, säger Harald Bjugstad-Holm, hållbarhetschef på Strawberry.

Löfbergs började arbeta med den nya förpackningen i monolaminat för flera år sedan och i februari i år hade utvecklingsarbetet gett resultat. Den största skillnaden är att förpackningen i monolaminat kan materialåtervinnas. Genom att eliminera förbränningsledet skapar man förutsättningar för en cirkulär process, vilket jämfört med tidigare förpackningar minskar klimatpåverkan med 55 procent.

– Vi vill vara en katalysator för hållbar utveckling inom kaffebranschen, och de framsteg vi gör får större genomslag när vi samarbetar med andra. Här är det en tillgång att ha kunder som Strawberry som delar våra ambitioner på hållbarhetsområdet och som vi kan göra skillnad tillsammans med, säger Kajsa-Lisa Ljudén, Head of Sustainability på Löfbergs.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål