
Benbuljong är den senaste trenden inom hälsosam mat och finns nu tillgänglig att drickas på språng på PBX i Stockholm. Detta efter att startupen BROTHY gått segrande ur PBX rikstäckande innovationstävling Framtidens korv 2023.
BROTHY benbuljong kan drickas på samma sätt som te eller kaffe, kryddas med kokosgrädde eller chili eller köpas med hem till matlagning. Den säljs både uppvärmd för att drickas direkt och fryst för att tas med hem.
Juryns motivering:
”BROTHY tillför något extra. En spännande produkt som kan utvecklas och bli grunden för ett helt sortiment. En kloss i ett lego för den som vill bygga en hel måltid. Ett elegant sätt att tillvarata en restprodukt. ”
BROTHY startades 2020 av ex-kollegorna Pablo Melesi, Daniel Sjögren och Rani Isa och deras buljong säljs idag via webbshop och popup-butiker runtom i Sverige. Men idén föddes redan för tio år sedan.
– Efter en fotbollsskada fick jag mer tid att ägna mig åt hälsa och mat. Jag upptäckte benbuljong som redan då var stort i USA men inte gick att få tag på i Sverige. Lösningen blev helt enkelt att ta fram en egen produkt och börja sälja den, säger Pablo Melesi.
Brothys benbuljong är gjord på ben från svensk ekologisk kyckling och tillagas i lokala kök. Genom rätt blandning av ingredienser och tillagning i upp till 24 timmar extraheras proteiner, aminosyror och mineraler. Konserveringsmedel undviks genom att buljongerna fryses ner.
– På PBX testar vi oss fram för att identifiera möjliga produkter som kommer att kunna passa behoven hos morgondagens människor på språng. Det är precis det BROTHY erbjuder. Buljongen kokas på ben som anses vara en restprodukt, den är full av protein och andra nyttigheter samt att hela produktionskedjan äger rum i Sverige. Drycken är både ett innovativt och spännande alternativ till te och kaffe, säger Linnéa Borgström, HR- och hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige.
Framtidens korv är en innovationstävling för att hitta nya hållbara produkter eller innovativa tjänster anordnad av PBX, Reitan Convenience i Sveriges living lab. Vinnaren, som utses av en jury, vinner 50 000 kronor och får sin produkt eller tjänst presenterad på hyllorna i PBX-butiken i Stockholm. Chansen finns även att produkten hamnar hos Pressbyrån och 7-Eleven runt om i Sverige.