Plånboken och smaklökarna går före klimatet när svenskarna handlar mat. Bara tre procent sätter hållbarhetsaspekten främst. Det visar årets Vegocracy Report.
64 procent av svenskarna skulle äta mer hållbart om det var billigare. Det visar Vegocracy Report, en omfattande internationell undersökning med över 10 500 respondenter som Kantar genomfört på uppdrag av Picadeli. På frågan om vad som är viktigast när vi handlar mat svarar de allra flesta att det är smaken (60 %). 14 procent låter kostnaden styra och på tredje plats väljer man mat utifrån hur hälsosam den är (12 %). Bara 3 procent anger hållbarhetsaspekten som viktigast.
Idag ger en svensk lunch eller middag i snitt en klimatpåverkan på cirka 1,8 kilo CO2e – vilket kan jämföras med FN:s mål på 0,8 kilo. Trots att 83 procent av svenskarna uppger att de har hört talas om Parisavtalet känner bara 17 procent till FN:s utsläppsmål för måltider.
När svenskarna ska lista vilka insatser de kan göra för att minska sitt individuella koldioxidutsläpp kommer maten först på fjärde plats. På första plats kommer konsumtion, därefter resor och dagliga transporter.
– Det vi lägger på våra tallrikar spelar stor roll för vårt klimatavtryck. Därför känns det extra relevant att vi i årets Vegocracy Report har låtit klimatfrågan ta stor plats. Och insikterna är slående. De visar att alla vi som är verksamma i livsmedelsindustrin måste agera! Det handlar om allt från att hålla kostnader nere, till att tillhandahålla tydlig information. Varannan svensk skulle välja mer hållbara livsmedel om det fanns en tydligare märkning av vad som faktiskt är hållbart. Det ser jag som en uppmaning, säger David von Laskowski, VD i Picadeli.
Insikter från rapporten:
•78 % av svenskarna tror sig kunna påverka sin individuella klimatpåverkan.
• 1 av 3 (28 %) svenskar äter aldrig köttsubstitut.
• 67 % av svenskarna äter frukt och grönt varje dag.
• Varannan svensk (47 %) skulle välja mer hållbara livsmedel om det fanns en tydligare märkning av vad som faktiskt är hållbart.
Topplista: Vad är hållbar mat enligt svenskarna?
1. Lokalt producerat
2. Ekologiskt
3. God djurhållning
Om Vegocracy Report
Vegocracy är en omfattande internationell undersökning utförd av det globala analysföretaget Kantar med över 10 500 respondenter i sju länder: Belgien, Finland, Frankrike, Tyskland, Sverige, Storbritannien och USA med ett minimum på 1 000 deltagare i varje land. Varje undersökning pågick i cirka 10 minuter och genomfördes på respektive lands språk. Alla frågor besvarades av män och kvinnor i åldrarna 18-65 år. Undersökningen gjordes online mellan december 2022 och januari 2023. Oberoende experter och akademiska institutioner har använts som vägledning och stöd för hypoteserna i studien.
Läs hela undersökningen här