Melonsmak ska få svenskarna att älska iste

PUBLICERAD: 26 april 2023
UPPDATERAD: 4 maj
Foto: Pressbild

Piwa Food, som äger den svenska agenturen till Pfanner Ice Tea, har som mål att göra iste till en given dryck för svenska konsumenter. Till sin hjälp har de sommarens nya smak – vattenmelon. 

Iste är för många svenskar starkt förknippat med sommar och utlandssemestrar. Nu hoppas Piwa Foods att lanseringen av Pfanner Ice Tea – Watermelon ska få svenska konsumenter att vilja återskapa den känslan genom att dricka iste hemma i Sverige året om.

– Vattenmelon är en smak som är omåttligt populär. Den har en perfekt sötma och är läskande god serverad iskall. Den alkoholfria trenden är också till vår fördel då den gör att unga människor intresserar sig för nya alternativ inom dryck. I exempelvis Tyskland och Österrike konsumeras runt 2-3 liter iste per person och år, vilket kan jämföras med 0,2 liter i Sverige. Potentialen är med andra ord enorm, säger Stephanie Wallén, Product Manager på Piwa Food.

För att lansera den nya smaken har Piwa Food tagit fram filmer med hjälp av kommunikationsbyrån The Bond, där ett kompisgäng är på jakt efter sommarkänsla med hjälp av Pfanner Ice Tea. Filmerna går i sociala medier och kompletteras med en satsning i butik.

Utöver Pfanner Ice Tea Watermelon finns redan de klassiska smakerna Pfanner Ice Tea Peach och Pfanner Ice Tea Lemon-Lime på den svenska marknaden. De finns i fyra storlekar: Tetrapack på 2 respektive 0,75 liter, petflaska (0,5 liter) samt burk (33 cl).

Senaste nytt

Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Citron, hallon och nötigt – Smakrapporten 2025 avslöjar tydliga skiften i svenskarnas smakpreferenser.
Pressbild_citron

Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter.
dyslexi

CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

CandyKing presenterar sju nya lösgodisbitar i årets sommarsortiment.
e2d0d3ef-b49c-48cd-8200-8ab0df21ae52-w_960

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla

Läs vidare

CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

CandyKing presenterar sju nya lösgodisbitar i årets sommarsortiment.
e2d0d3ef-b49c-48cd-8200-8ab0df21ae52-w_960

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm