Piwa Food, som äger den svenska agenturen till Pfanner Ice Tea, har som mål att göra iste till en given dryck för svenska konsumenter. Till sin hjälp har de sommarens nya smak – vattenmelon.
Iste är för många svenskar starkt förknippat med sommar och utlandssemestrar. Nu hoppas Piwa Foods att lanseringen av Pfanner Ice Tea – Watermelon ska få svenska konsumenter att vilja återskapa den känslan genom att dricka iste hemma i Sverige året om.
– Vattenmelon är en smak som är omåttligt populär. Den har en perfekt sötma och är läskande god serverad iskall. Den alkoholfria trenden är också till vår fördel då den gör att unga människor intresserar sig för nya alternativ inom dryck. I exempelvis Tyskland och Österrike konsumeras runt 2-3 liter iste per person och år, vilket kan jämföras med 0,2 liter i Sverige. Potentialen är med andra ord enorm, säger Stephanie Wallén, Product Manager på Piwa Food.
För att lansera den nya smaken har Piwa Food tagit fram filmer med hjälp av kommunikationsbyrån The Bond, där ett kompisgäng är på jakt efter sommarkänsla med hjälp av Pfanner Ice Tea. Filmerna går i sociala medier och kompletteras med en satsning i butik.
Utöver Pfanner Ice Tea Watermelon finns redan de klassiska smakerna Pfanner Ice Tea Peach och Pfanner Ice Tea Lemon-Lime på den svenska marknaden. De finns i fyra storlekar: Tetrapack på 2 respektive 0,75 liter, petflaska (0,5 liter) samt burk (33 cl).