Melonsmak ska få svenskarna att älska iste

PUBLICERAD: 26 april 2023
UPPDATERAD: 4 maj
Foto: Pressbild

Piwa Food, som äger den svenska agenturen till Pfanner Ice Tea, har som mål att göra iste till en given dryck för svenska konsumenter. Till sin hjälp har de sommarens nya smak – vattenmelon. 

Iste är för många svenskar starkt förknippat med sommar och utlandssemestrar. Nu hoppas Piwa Foods att lanseringen av Pfanner Ice Tea – Watermelon ska få svenska konsumenter att vilja återskapa den känslan genom att dricka iste hemma i Sverige året om.

– Vattenmelon är en smak som är omåttligt populär. Den har en perfekt sötma och är läskande god serverad iskall. Den alkoholfria trenden är också till vår fördel då den gör att unga människor intresserar sig för nya alternativ inom dryck. I exempelvis Tyskland och Österrike konsumeras runt 2-3 liter iste per person och år, vilket kan jämföras med 0,2 liter i Sverige. Potentialen är med andra ord enorm, säger Stephanie Wallén, Product Manager på Piwa Food.

För att lansera den nya smaken har Piwa Food tagit fram filmer med hjälp av kommunikationsbyrån The Bond, där ett kompisgäng är på jakt efter sommarkänsla med hjälp av Pfanner Ice Tea. Filmerna går i sociala medier och kompletteras med en satsning i butik.

Utöver Pfanner Ice Tea Watermelon finns redan de klassiska smakerna Pfanner Ice Tea Peach och Pfanner Ice Tea Lemon-Lime på den svenska marknaden. De finns i fyra storlekar: Tetrapack på 2 respektive 0,75 liter, petflaska (0,5 liter) samt burk (33 cl).

Läs vidare

Dafgårds lanserar sin första hybridköttbulle

Dafgårds första 50/50-köttbulle – "Fridas köttbullar" – innehåller hälften grönsaker och hälften nötkött.
hälta test 2

Coop släpper växtbaserat substitut till tonfisk

Coop lanserar två växtbaserade nyheter av sojaprotein som alternativ till tonfisk.
RIKSMÖTETS ÖPPNANDE 2018

Skånemejerier lanserar ny proteindryck av svensk mjölk

Skånemejerier lanserar en proteinberikad drickyoghurt gjord på svensk mjölk – Lindahls PRO+.
Unknown

Nytt växtbaserat ostalternativ från Oddlygood

Oddlygood Cheezington Oh Protein är ett nytt växtbaserat alternativ till ost.
Pokébowl_2

Senaste nytt

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.

Tvärvetenskaplig forskning om matsvinnshantering

Leder matsvinnsminskande åtgärder i butik till minskat svinn hemma hos konsument? Det ska utredas inom ett tvärvetenskapligt projekt.
coop

Dafgårds lanserar sin första hybridköttbulle

Dafgårds första 50/50-köttbulle – "Fridas köttbullar" – innehåller hälften grönsaker och hälften nötkött.
hälta test 2