Melonsmak ska få svenskarna att älska iste

PUBLICERAD: 26 april 2023
UPPDATERAD: 4 maj
Foto: Pressbild

Piwa Food, som äger den svenska agenturen till Pfanner Ice Tea, har som mål att göra iste till en given dryck för svenska konsumenter. Till sin hjälp har de sommarens nya smak – vattenmelon. 

Iste är för många svenskar starkt förknippat med sommar och utlandssemestrar. Nu hoppas Piwa Foods att lanseringen av Pfanner Ice Tea – Watermelon ska få svenska konsumenter att vilja återskapa den känslan genom att dricka iste hemma i Sverige året om.

– Vattenmelon är en smak som är omåttligt populär. Den har en perfekt sötma och är läskande god serverad iskall. Den alkoholfria trenden är också till vår fördel då den gör att unga människor intresserar sig för nya alternativ inom dryck. I exempelvis Tyskland och Österrike konsumeras runt 2-3 liter iste per person och år, vilket kan jämföras med 0,2 liter i Sverige. Potentialen är med andra ord enorm, säger Stephanie Wallén, Product Manager på Piwa Food.

För att lansera den nya smaken har Piwa Food tagit fram filmer med hjälp av kommunikationsbyrån The Bond, där ett kompisgäng är på jakt efter sommarkänsla med hjälp av Pfanner Ice Tea. Filmerna går i sociala medier och kompletteras med en satsning i butik.

Utöver Pfanner Ice Tea Watermelon finns redan de klassiska smakerna Pfanner Ice Tea Peach och Pfanner Ice Tea Lemon-Lime på den svenska marknaden. De finns i fyra storlekar: Tetrapack på 2 respektive 0,75 liter, petflaska (0,5 liter) samt burk (33 cl).

Läs vidare

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Premium snacks lanserar varumärket Gårdsnötter

Premium Snacks Nordic utökar sitt sortiment med tre festligare nötmixar under det nya varumärket Gårdsnötter.
Group 26

Nespresso och Oatly lanserar kaffekapsel för havredryck

Kaffekapseln Oatly Barista Edition Coffee är framtagen för att matchas med Oatlys havredryck iKaffe.
P_4685_KV2_NESPRSSO_STUDIO+OATLEY_2024_V4

Korvbrödsbagarn lanserar Real burger bun

Korvbrödsbagarn möter de nya burgartrenderna med Real burger bun, ett fluffigt hamburgerbröd med extra höjd.
Burgare_pack_1

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland