Oh Mungood har ambitionen att bli ett globalt varumärke. Med andra ord siktar man högt. Ett led i den internationella satsningen var att vara med i den svenska paviljongen på Biofach 2023 i Nürnberg nyligen.
Oh Mungoods satsning bygger helt och hållet på mungbönan, en böna som varit med oss under minst sagt lång tid, eller vad sägs om 4 400 år? Med den tillverkar man en intressant råvara som blir hamburgare eller bits men även färser.
Det var med hamburgare det började i Orsa i Dalarna. För 20 år sedan jobbade Torbjörn Granlund på ett hälsohem och där tog han fram en vegansk hamburgare som kom att bli mycket populär i Orsa. Den var baserad på mungbönan. En av dem som verkligen gillade burgaren var Caroline Nilsson vars familj bodde i Orsa. När hon flyttade från staden längtade hon ofta efter Torbjörns burgare men den gick naturligtvis inte att få tag på. Värt att notera är att Torbjörn Granlund verkligen var tidigt ute med en vegansk lösning. Allt var handgjort och så småningom lade Torbjörn ner tillverkningen.
– Jag längtade verkligen efter den, och när jag förlorade det jobb jag hade i samband med pandemin tog jag kontakt med Torbjörn för att förverkliga en idé jag haft, nämligen att starta en produktion av Orsaburgaren med nationell spridning.
– Torbjörn blev glad över intresset och är i dag delaktig i verksamheten, berättar Caroline Nilsson.
Gammal böna
Mungbönan är som sagt uråldrig och är enligt Caroline otroligt tacksam att jobba med. Den har högt proteininnehåll, mycket fibrer och vitaminer som B och C samt järn. Dessutom är den skonsam mot magen vilket passar alla som har problem med bönor. Den är glutenfri, och produkterna är laktosfria vilket för att de passar en bred målgrupp.
– Det är viktigt för oss att visa att vi inte kan jämföras med sojaproteinbaserade produkter med en massa vatten i. Vi hoppas också att konsumenterna läser på förpackningarna och förstår vad man får, säger Caroline.
I dag odlas bönan inte i Sverige utan importeras från länder som Kina, Turkiet, Kazakstan eller Afghanistan.
– Svårigheten ligger i den korta odlingssäsongen här hemma, men man har lyckats i Österrike och vi har testat i Skåne med intressant resultat och kommer att fortsätta tester där.
Kapacitet för utlandet
Förutom färdiga burgare och bits har Oh Mungood utökat sortimentet med två olika färser. En som är tacokryddad och bara att brassa på ett par minuter i stekjärnet. Resultatet ska bli en krispig färs. Dessutom finns en neutral färs där man kan leta sig fram själv till den kryddning man vill ha. Produktionen sker hos Vegofood i Simrishamn.
– Via dem säkrar vi en kapacitet som gör att vi kan sikta på de utländska marknaderna. Så här långt har vi bara nosat lite på den danska marknaden, men nu vill vi ta nya steg. De andra nordiska länderna är intressanta liksom Tyskland, Holland, Belgien och Storbritannien.
– Vi har stora ambitioner och vill bli ett globalt varumärke och med tanke på vår premiumprodukt tror vi att det kommer att lyckas. Vi matchar också andra ekologiska produkter bra rent prismässigt, slår Caroline Nilsson fast.
I Sverige har man jobbat med direktförsäljning till butiker men nu kan man hitta Oh Mungoods produkter i 229 butiker inom Axfood men de finns också i utvalda ICA- och Coopbutiker. Dessutom säljer man i storpack till grossister. Nu väntar alltså resten av världen. En spännande utmaning.