Biofach 2023: Stort intresse för kombucha i Tyskland

PUBLICERAD: 28 mars 2023
UPPDATERAD: 30 mars

 

Nicholas Rosenstock brinner för kombucha.

Vi fortsätter våra samtal med utställarna i den svenska paviljongen på Biofach 2023 i Nürnberg. Den här gången med Nicholas Rosenstock från Roots of Malmö, som producerar kombucha.

Nicholas Rosenstock har lätt för att uttrycka sig och för att få folk intresserade av företagets kombucha. Det var ofta ganska långa pratstunder med besökare på mässan, både på tyska och engelska, men Livsmedelsnyheter.se lyckades fånga honom i en kvart och bad honom berätta lite om bakgrunden till Roots of Malmö. Företaget startade av Nicholas, från USA och Mathias Lehner från Österrike år 2014.

– Vi jobbade bägge på Lunds universitet. Jag som forskare inom mikrobiologi och Mathias som doktorand inom konsumtionsbeteende. Vi matchar varandra bra. Under flera år hade vi intresserat oss för fermenteringsprocesser hemma i köksmiljö. Vi tillverkade kimchi, surkål och surdeg till exempel och en hel del kombucha för egen konsumtion, berättar Nicholas.

Intresset växte från vänner och bekanta och budskapet spred sig och under några år fyllde man och etiketterade flaskor för hand och levererade med en lådcykel i Malmö, inköpt för de första pengarna man tjänade.

– År 2016 hade det vuxit så mycket att det blev omöjligt att kombinera heltidstjänst med detta och familj, och vi tog beslutet att satsa på vår produktion och gjorde de första anställningarna.

– Vi hade sett intresset för kombucha i USA och insåg att det skulle växa även i Europa men att det knappast fanns någon produktion här och det var därför vi startade. Företaget växte organiskt och vi sålde var enda flaska vi producerade.

– Ett år senare, år 2017, växte vi ur våra lokaler och flyttade för att två år senare, göra en större investering och flytta till de lokaler vi finns i nu. Vi har nu alla möjligheter att leverera högkvalitativ dryck och många älskar oss! Man ser oss som ett autentiskt varumärke som levererar en produkt som är både god och nyttig, säger Nicholas.

Låg sockerhalt

Något som kännetecknar kombucha från Roots of Malmö är att den har en låg sockerhalt.

– Socker är ett gissel i vår diet och det dödar oss vi för stor konsumtion. För fermenteringens skull behövs socker, men många av de som tillverkar kombucha tillsätter socker i för stora mängder och det blir väldigt söta drycker.

– Den tyska marknaden präglas av det, jag vill påstå att tyska producenter ligger ett par år efter oss i utvecklingen. Vårt huvudbudskap är att tillverka kombucha som smakar utmärkt men samtidigt har minsta möjliga sockermängd. Allt smakar gott med mycket socker, men ju mindre socker du har, desto mer handlar det kvalitet, kunskap och balans.

– Vår produkt går verkligen hem här i Tyskland. Vi har varit med på några andra mässor och genomgående är att de som testar säger att de tyska alternativen är för söta.
Roots of Malmö vill inte ta några genvägar med smaksättar vilket annars är vanligt. I stället använder man bara riktiga råvaror för det. ”Då får man de bra, nyttiga ämnena från dem och det är ett positivt budskap ut till kunderna”, säger Nicholas.

Tuff marknad

I dag finns Roots produkter på ett rikstäckande plan, en tuff utmaning enligt företaget.

– Att vara rikstäckande och handla med de stora kedjorna kräver mycket. Det leder ofta till att företag med framgång blir uppköpta, men vår plan är inte att sälja, vi har lagt ner för många timmar på detta för att sälja och kanske se hur vår produkt tappar sina kännetecken.

– Vi finns i dag till en del i Norge och Danmark och vill gärna slå oss in på den tyska marknaden, men det är inte lätt även om det finns ett intresse här i landet för fermenterade drycker med lågt sockerinnehåll som ett alternativ till alkoholhaltiga drycker.

– Kombucha är en dryck med större variation i smak och konsistens än vin. Det är en otroligt komplex dryck.

– För ett litet företag som vårt är det stora startkostnader att komma in här och det är oerhört viktigt att hitta rätt samarbetspartner. Det är samtidigt lite som hönan och ägget, vi måste hitta en inköpare och en distributör samtidigt. Ingen distributör är intresserad om det inte finns en kund och ingen kund vill handla om det inte finns en distributör.

– Vi var medvetna om detta redan tidigare, men man måste ju börja någonstans och Biofach är en väg att testa marknaden.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc