Mariestads satsar på mer hållbar, svenskodlad malt

PUBLICERAD: 27 mars 2023
UPPDATERAD: 30 mars
Foto: Spendrups

Spendrups har köpt in maltkorn odlat enligt Lantmännens program Klimat & Natur motsvarande den mängd som används till Mariestads öl. Satsningen lanseras nu på Scandics hotell i Sverige.

Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur. Under 2022 odlades 3 000 ton, vilket beräknas minska utsläppen av växthusgaser med 370 ton. Spendrups har köpt in motsvarande mängd maltkorn som Mariestads brygger öl på, (enligt massbalansprincipen), vilket nu lyfts fram på Scandics hotell runt om i Sverige.

– Tillsammans med Lantmännen har vi odlat maltkorn enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur, med konkreta och mätbara åtgärder för biologisk mångfald och minskad klimatpåverkan. Vi har kontrakterat motsvarande mängd korn som används i Mariestads brygder, ett av våra största och viktigaste varumärken, Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på Spendrups Bryggeri.

Spendrups och Scandic har samarbetat i många år och Mariestads har sedan slutet av 1990-talet varit en del av hotellens sortiment. Årligen serveras ungefär en miljon öl från Mariestads på Scandic. Samarbetet förstärks nu ytterligare i och med Spendrups satsning på ett mer hållbart odlat maltkorn.

 – Det känns extra roligt att lansera detta på Scandic, som värderar hållbarhet högt, säger Anna Lidström, hållbarhetschef på Spendrups Bryggeri.

– Sedan flera år tillbaka brygger vi ölen med förnybar energi men här tar vi också klivet ut på råvarusidan, där maltkornet odlas med metoder som ger upp till 30 procent lägre klimatpåverkan.

Under 2023 kommer Spendrups att skala upp mängden hållbart odlade maltkorn ytterligare.

Om Klimat & Natur
Klimat & Natur är Lantmännens program för framtidens jordbruk. Det innehåller specifika åtgärder, som exempelvis blommande zoner och kemikaliefri utsädesbehandling för biologisk mångfald och fossilfria bränslen för minskad klimatpåverkan. Lantbrukare som är anslutna till Klimat & Natur odlar enligt programmets kriterier på sina gårdar. Med programmet har Lantmännen minskat klimatavtrycket från odlingen av korn med upp till 30 procent sedan 2015. Programmet är dynamiskt och kriterier som ingår i programmet adderas löpande för att minska klimatpåverkan ytterligare.

Läs mer om Klimat & Natur här

Läs vidare

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Taylors & Jones får ny ägare

Livsmedelsgruppen Evanoff Group har sålt varumärket Taylors & Jones till charkföretaget Bergslags Delikatesser i Lindesberg AB.
MA_PRM

Vinnarna på FFCR Stockholm 2025

På FFCR Stockholm 2025 utsågs de mest banbrytande lösningarna inom livsmedel, hållbarhet och teknik.
screenshot_12

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland