Agtira och Greenfood ska bygga växthus i Boden

PUBLICERAD: 24 mars 2023
UPPDATERAD: 30 mars
Foto: Agtira

Agtira och Greenfood har tecknat ett avtal om att bygga ett växthus för gurkproduktion i Boden. Anläggningen blir en av de sammanlagt tio anläggningar som de två företagen planerar att bygga tillsammans, enligt samarbetsavtalet som slöts under 2022.

Det nya avtalet mellan Agtira och Greenfood, ett så kallat Farming as a Service-avtal, är värt upp till 285 miljoner kronor. Det innebär att Agtira ansvarar för produktionen fram till skörd, då grönsakerna säljs och distribueras av Greenfood.

– Avtalet visar det unika i vår affärsmodell. När vi sålt 100 procent av produktionen under 10 års tid kan vi fortsätta att fokusera på det vi är bäst på, att utveckla och drifta anläggningarna. Affären gör också att vi blir en av de största aktörerna i Sverige på gurkmarknaden, säger Pontus Lamberg, chief operating officer på Agtira.

Växthuset i Boden kommer att värmas av överskottsenergi från en intilliggande serverhall.

– Potentialen att tillvarata restvärme från datahallar och andra industrier är en enorm, ofta outnyttjad resurs som finns på många håll i landet. Därför väljer vi att lyfta det som ett särskilt intressant spår inför kommande etableringar, då det förbättrar både driftekonomi och hållbarhet, säger Pontus Lamberg.

Målet är att de första gurkorna ska skördas i Boden under början av 2024. Förutsättningarna är att Agtira får tillgång till mark och bygglov, samt att Greenfood tecknar avtal på vidareförsäljning av 80 procent av volymen under de fem första åren.

– Med hjälp av restvärme och modern teknologi kan vi öka norra Sveriges tillgång till färsk och hållbar gurka året om. Gurkorna kan säljas direkt efter att de plockats från plantan, vilket ger en oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt och med minimal vattenförbrukning, säger Ted Stenshed, vd för affärsområdet Greenfood Fresh Produce.

Senaste nytt

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Nu uppdaterar Leksands Knäckebröd design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet säger man i ett pressmeddelande.
Leksandx

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Årets Rätt 2025: Långbakad lammtaco ”barbacoa”

Årets Rätt 2025 är en smakrik lammtaco som förenar sydamerikanska kryddor med svenska råvaror.
Årets Rätt 2025 Foto Årets Kock10

Löfbergs kafferester blir odlingsjord

Löfbergs och Weibulls lanserar en torvfri krukväxtjord av Löfbergs bortsorterade kaffebönor.
Weibulls Löfbergs Kaffejord

Läs vidare

Årets Rätt 2025: Långbakad lammtaco ”barbacoa”

Årets Rätt 2025 är en smakrik lammtaco som förenar sydamerikanska kryddor med svenska råvaror.
Årets Rätt 2025 Foto Årets Kock10

Ökad oro för Sveriges livsmedelsberedskap

Hälften av svenskarna anser att Sveriges livsmedelsberedskap är dålig och sex av tio är mer oroliga för livsmedelsberedskapen än vad de var för fem år sedan.
Livsmedelsberedskap_undersokning_mars 2025

Brödsvinnet kostar runt 9 miljoner om året

I Sveriges slängs årligen 100 000 ton bröd och 80 000 ton fikabröd, enligt en studie från SLU. Merparten blir svinn redan i butiken.
profile1_Louise

Ny rapport: Svenskarna äter allt fler småmål

Svenska folket är på väg bort från frukost, lunch och middag till en vardag med flera småmåltider.
F&F_Topp_3_småmål