Mycorena utvecklar cirkulär matproduktion för rymdfärder

PUBLICERAD: 23 mars 2023
UPPDATERAD: 30 mars
Foto: Mycorena

Göteborgsbaserade Mycorena har tagit sig till final i Deep Space Food Challenge med sitt cirkulära system AFCiS. Tävlingen koordineras av NASA och den kanadensiska motsvarigheten CSA för att främja teknologier för resurseffektiv matproduktion lämplig för långvariga rymdresor.

Teamet på Mycorena har skapat ett cirkulärt system för att producera mykoprotein med hjälp av alger. Systemet kallas AFCiS, Algae-Fungi Circular Solution, och består av flera moduler, såsom olika bioreaktorer och matproduktionsmoduler. De filamentösa (trådiga) svamparna växer i det innovativa systemet med hjälp av begränsade resurser, och den skördade biomassan 3D-printas sedan till önskad produkt.

Av över 300 lag från 32 länder kvarstår 11 finalister, och Mycorena är ett av endast två europeiska lag som har tagit sig till finalen.

– Att producera mat i rymden är otroligt utmanande, och det är spännande att se företag över hela världen arbeta med att utveckla innovativa matproduktionsmoduler för rymdresor. På Mycorena ville vi visa potentialen hos filamentös svamp och alger i ett cirkulärt system, och nu har vår lösning AFCiS validerats genom att gå till final i DSFC. Vi är väldigt stolta över vår prestation och de framtida möjligheterna med resurseffektiva system som vi är med och skapar, säger Carlos Nunez-Otero, forskare och TechMyc Project Manager på Mycorena, som leder projektet tillsammans med Kristina Karlsson, Head of R&D på Mycorena.

Vinnarna av Deep Space Food Challenge kommer att utses i april.

Läs vidare

Livsmedelskonsumtionen behöver bli mer hållbar

Årets uppföljning och utvärdering av livsmedelsstrategin har fokus på området Konsument och marknad.
Livsmedelskedjan illustration

Produktionen av metanreducerat kött skalas upp

Fodertillskottet Lome, som minskar kors metanutsläpp, ska ges till kor på gotländska gårdar som Protos samarbetar med.
Linda och Fredrik högupplöst_Martina Holmberg

Turbulent år för ekoförsäljningen

Under 2023 minskade andelen ekologiskt i alla kanaler utom Systembolaget. Den stora försäljningsnedgången i början av året bromsade dock successivt in.
_DSF0035

Picadeli tecknar avtal med amerikanska Coborn’s

Picadelis AI-drivna salladsbarer stärker sin närvaro i USA genom ett avtal med livsmedelskoncernen Coborn’s.
picadeli

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen behöver bli mer hållbar

Årets uppföljning och utvärdering av livsmedelsstrategin har fokus på området Konsument och marknad.
Livsmedelskedjan illustration

Produktionen av metanreducerat kött skalas upp

Fodertillskottet Lome, som minskar kors metanutsläpp, ska ges till kor på gotländska gårdar som Protos samarbetar med.
Linda och Fredrik högupplöst_Martina Holmberg

Lakrids by Bülow utökar Slow Crafted-serien

Lakrids by Bülow släpper det senaste tillskottet i sin ekologiska Slow Crafted-serie: Milk & Honey.
SC_MILKHONEY_landscape

Turbulent år för ekoförsäljningen

Under 2023 minskade andelen ekologiskt i alla kanaler utom Systembolaget. Den stora försäljningsnedgången i början av året bromsade dock successivt in.
_DSF0035