Svenskt kött tappar marknadsandelar

Foto: Bo Wallteg
PUBLICERAD: 21 mars 2023
UPPDATERAD: 23 mars
Köttkonsumtionen ökade i Sverige under 2022 men det svenska köttet tappade marknadsandelar. Foto: Bo Wallteg

Totalkonsumtionen av kött steg under 2022, samtidigt som den svenska marknadsandelen sjönk. Äggmarknaden återhämtade sig efter fågelinfluensan 2021 och utvecklingen på mejeriprodukter var relativt stillsam. Det visar statistik från Jordbruksverket.

Totalkonsumtionen av kött ökade med 0,7 procent 2022 samtidigt som den svenska marknadsandelen för kött sammantaget sjönk från 72 till 70 procent. Den svenska marknadsandelen minskade för alla köttslag.

Åsa Lannhard Öberg, jordbrukspolitisk utredare vid Jordbruksverket, säger att jakten på lågpris och kampanjerbjudanden är en förklaring till att konsumtionen av importerat kött ökar igen.

”Det faktum att priserna ökat kraftigt även på andra livsmedel, som grönsaker och bröd, kan också ha fått konsumenter att dra slutsatsen att det inte hjälper hushållsekonomin att dra ner på just köttet som ju är den livsmedelsgrupp vi lägger mest pengar på.

Åsa Lannhard tror dock inte att nedgången blir så långvarig.

”Trots att marknadsbalansen för 2022 är mestadels negativ för svenskt kött, med ökad import och försämrad svensk marknadsandel, så tror jag att kurvorna vänder igen så snart konjunkturläget förbättras. Många konsumenter har i grunden med sig vikten av att värna om den svenska livsmedelsproduktionen när de träder in i sin matbutik. Svenska mervärden kopplat till bland annat djurvälfärd, miljö och försörjningsförmåga har slagit igenom på bred front de senaste åren även om vi alla pressas av tunnare plånböcker för tillfället.”

Den svenska produktionen minskade för alla köttslag utom griskött, som istället ökade med 0,7 procent.

Äggproduktionen återställdes under 2022 till den högsta nivån någonsin, 155 000 ton, efter nedgången på grund av fågelinfluensan 2021. Då sjönk produktionen med 14 procent och importen ökade med 24 procent.

Utvecklingen på mejerimarknaden beskrivs som ganska stillsam, både vad gäller produktion och konsumtion, som svensk marknadsandel. Den låga svenska marknadsandelen för ost försämrades ytterligare under 2022, från 41,5 procent året innan till 39,4 procent.

Jordbruksverkets pressmeddelande kan laddas ner här

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål