Varje år lanserar Klädesholmen Seafood en nyhet till sillhyllan under namnet Årets Sill. När den femtonde upplagan togs fram var det dags för en klar sillinläggning med smak av Grönt te & Citrus.
Projektet Årets Sill är ett samarbete mellan restaurang- och konferensanläggningen Salt & Sill på Klädesholmen och sillproducenten Klädesholmen Seafood. Målsättningen är att ta fram nya, spännande och innovativa sillinläggningar och samtidigt bidra till Sjöräddningssällskapets viktiga arbete.
Förslagen till Årets Sill tas fram av Salt & Sill och dess personal. Efter juryns val kvarstår Klädesholmen Seafoods arbete med att utveckla en sillinläggning som är anpassad för fabriksproduktion med en längre hållbarhet.
De utvalda nomineringarna av sillinläggningar presenterades för en jury bestående av engagerade sjöräddare. Som vinnare stod Grönt te & Citrus som får sin friska smak från bland annat citronverbena, citrongräs och grönt te.
En krona per såld sillburk går direkt till Sjöräddningssällskapet och deras arbete för ökad säkerhet till sjöss. 2400 frivilliga sjöräddare har jour dygnet runt, året om.