Falukorven ohotad etta på korvtoppen

PUBLICERAD: 14 mars 2023
UPPDATERAD: 16 mars

92 procent av alla svenskar äter korv – men vilka faktorer är viktigast vid val av korv, vilken är favoritkorven och hur står sig kokt mot grillad? Det och mycket mer finns svar på i Korvrapporten 2023, en undersökning om svenska folkets korvpreferenser och attityder till korv, som Demoskop har genomfört på uppdrag av Svenskmärkning.

Nästan alla i Sverige äter korv, kött- eller växtbaserad. Det är en något högre andel män (95%) än kvinnor (90%) som äter korv. Män äter också korv vid fler tillfällen än kvinnor och yngre äter korv oftare än äldre.

De flesta, 54 procent, äter korv till middag, en ökning med 13 procentenheter jämfört med 2022. Andelen som äter korv till lunch har också ökat från 39 procent till 43 procent. Det är också en ökning med 4 procentenheter i gruppen som tar en stödkorv.

Falukorven är svenskarnas favoritkorv med god marginal: 42 procent anger att falukorv är deras favoritkorv och det är favoritkorven i alla åldersgrupper. Andra platsen kniper uppstickaren salami (28%) och på tredje plats kvalar varmkorven/wienerkorven (26%) in. Fjärdeplatsen innehas även i år av den vanliga grillkorven (24%).

De tre viktigaste faktorerna vid val av korv är smaken (57%), följt av kötthalten (54%) och att köttet är svenskt (41%). På fjärde plats kommer att korven är tillverkad i Sverige (30%). Pris hamnar på femte plats (27%), därefter kommer korvens kryddning (24%). 73 procent av korvätarna tycker det är viktigt att korven är gjord av svenskt kött.

Kokt eller grillad? Resultatet i Korvrapporten visar att den grillade korven vinner överlägset (73%) mot den kokta (23%). I norra Sverige är den kokta korven mer populär (35%) jämfört med i mellersta Sverige (24%) och i södra Sverige (18%).

Klassikerna senap (74%) och ketchup (66%) toppar favoritlistan för toppings på korven. På tredje plats kommer rostad lök (44%).

De som är yngre än 29 år föredrar helt klart ketchup (83%) framför senap (59%) på sin korv. Medan senapen är favorittopping i den grupp som är äldre än 65 år (88%), så hamnar ketchupen på andra plats (44%). Räksallad/skagenröra ligger stadigt i mitten av listan (21%). Om surkålen med sina sju procent är en bubblare på väg upp får framtiden visa.

Det vanligaste tillbehöret i alla åldersgrupper är ett vanligt korvbröd (59%). Därefter följer mos (31%), pasta (19%) och pommes (13%). Tre procent äter sin korv rakt upp och ner utan några som helst tillbehör.

Korvrapporten 2023 baseras på en undersökning framtagen av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB, som står bakom den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige, där även Kött från Sverige och Mjölk från Sverige ingår. Undersökningen genomfördes genom 1 033 intervjuer i webbpanel, 8-16/ februari 2023.

Korvrapporten kan laddas ner här

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål