RE:OCEAN ska leverera lax till tysk sushi-leverantör

PUBLICERAD: 13 mars 2023
UPPDATERAD: 16 mars
Mårten Malle är VD på RE:OCEAN. Foto: Pressbild

RE:OCEAN har tecknat en överenskommelse med tyska Natsu Foods om att leverera lax från den landbaserade odlingen i Säffle till den tyska sushi-marknaden.

Natsu Foods, som är en ledande leverantör av färsk sushi till återförsäljare i Tyskland, binder sig i överenskommelsen att köpa en betydande del av RE:OCEANs lax när produktionen startar år 2026.

”Vi är väldigt glada över vårt partnerskap med Natsu Foods, som har en mycket stark ställning på den tyska sushi-marknaden och de representerar den kundbas vi verkligen är fokuserade på att nå. Genom vårt samarbete kan vi nu påvisa alla de fördelar som kommer med landodlad lax; allt från hållbarheten, smaken och färskheten, de ekonomiska fördelarna och den pålitliga tillgången av laxen”, säger Morten Malle, VD på RE:OCEAN.

Överenskommelsen är början på ett långtgående samarbete mellan RE:OCEAN och Natsu Foods. Enligt VD Tim Hörnemann är Natsu Foods dedikerade att endast arbeta med fiskleverantörer som arbetar med hållbara och klimatpositiva metoder:

”Samarbetet med RE:OCEAN är därför en mycket naturlig del av vårt arbete med klimatet och hållbarheten i alla våra processer för att minska fiskindustrins avtryck på miljön.”

RE:OCEANs landbaserade laxodling i Säffle beräknas producera 10 000 ton lax årligen vid full produktion år 2026/27.

Läs vidare

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623

Ica Sverige storsatsar på svenska tomater

Ica Sverige har inlett ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka andelen svenskodlade tomater i sina butiker året om.
ICA

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623