BIOFACH 2023: Starkt intresse för chili

PUBLICERAD: 10 mars 2023
UPPDATERAD: 16 mars
Sakura Holmqvist hade det starkaste erbjudandet i den svenska paviljongen.

Skånsk Chili fanns på plats i den svenska paviljongen. Det Asmundtorpbaserade (utanför Landskrona) företaget var med för första gången på en mässa i utlandet med syfte att försöka hitta importörer på kontinenten.

Det är cirka tio år sedan Skånsk Chili grundades av Sakura Holmqvist. Hon gillar stark mat och började odla chili i liten skala. Intresset växte tillsammans med chiliplantorna och snart hade hon ett växthus att odla i och sedan har det bara rullat på.

– Jag gillar kryddstark mat och att odla så chili var en rätt naturligt växt att börja odla, och det är otroligt kul att hålla på. Det finns så många olika sorter med olika smaker, säger Sakura.
Odlingen växte och det kom att handla om att göra något med chilifrukterna. Att behålla allt själv var inte att tänka på.

– Jag började tillverka mina såser med olika smaker och styrka och sålde till att börja med på marknader i Skåne. Nästa steg blev att jag kom in i vissa butiker i Skåne och nu är vi centrallistade hos flera kedjor, till exempel ICA, Lidl och Hemköp.

Förra året producerades runt 200 000 flaskor med såser och det fungerar naturligtvis inte att stå med den gamla saftmajan som användes i början. Nu har man en halvautomatisk linje för att fylla och etikettera flaskorna.

Att säga att intresset är starkt kan verka som en självklarhet när det gäller chili, men så är det enligt Sakura Holmqvist.

– Vi var kanske först med produktion i Sverige och har vuxit i takt med intresse och efterfrågan och intresset har hela tiden ökat starkt.

– Så här långt har vi bara ”gått på vattnet” över Öresund till Danmark där vi säljer lite, men nu vill vi gärna hitta några importörer i Europa. Det är därför vi är här.

När vi pratar med Sakura Holmqvist har det gått knapp två dagar av mässan, men flera intressanta möten i montern har redan skett.

Själv vågade jag mig på att testa den starkaste varianten, en Scorpion Inferno. Sakura Holmqvist stoppade mig från att ta för mycket på den salta pinnen som skulle doppas, och det var nog tur det! Det är nästan så att smaken lever kvar fortfarande.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden