Enligt Svenskt Kötts senaste opinionsundersökning, som genomfördes av Novus under första veckan i februari, svarar 74 procent av konsumenterna att de är villiga att betala mer för det svenska köttet än för det importerade. Hälften av dem kan dessutom tänka sig att lägga mer av sin disponibla inkomst på livsmedel.
Att svenskt kött är det främsta valet för konsumenten bekräftas också av att 87 procent anger att de oftast köper svenskt kött. När det gäller vilka mervärden man ser att det svenska köttet har så anger nio av tio att det handlar om att gynna lokala bönder och stärka den svenska livsmedelsproduktionen som kommer i topp.
Svenskt Kötts undersökning visar också att 94 procent angav att de äter kött medan det enbart var 6 procent som uppgav att de inte äter kött.
”Även här tror vi på Svenskt Kött att pandemi, krig och inflation har påverkat konsumenterna. I tider av överflöd är det enkelt att våga testa nytt men i kris så behöver man prioritera och fokusera på vad som är viktigast och här har svenska folket sagt sitt om det svenska köttet. Uppenbarligen ser konsumenten att svenskt kött är betydligt mycket mer än ett klimatavtryck utan de ser det som ett näringspackat livsmedel som produceras av ansvarsfulla bönder och som är en förutsättning för den svenska livsmedelsproduktionen, säger Isabel Moretti, VD för Svenskt Kött.
Undersökningen är genomförd via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel på uppdrag av Svenskt Kött i Sverige AB. Syftet med undersökningen är att undersöka målgruppens köttkonsumtion och inställning till kött mm. Totalt genomfördes 1056 intervjuer under perioden 24-31 januari med personer i åldern 18-84 år.
Undersökningen kan laddas ner här