Tuff start på det nya året för dagligvaruhandeln

PUBLICERAD: 21 februari 2023
UPPDATERAD: 24 februari


Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 9,5 procent under januari 2023, jämfört med samma månad 2022. Men ökningen kunde inte kompensera för den ännu högre prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker, som under januari steg till 19,6 procent enligt SCB:s Konsumentprisindex.

Kalendereffekten för januari beräknas till 0,5 procent. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 9,1 procent under januari månad. Justerat för både prisökning och kalenderkorrigering estimeras försäljningsutvecklingen under månaden till -10,5 procent.

”Januari, årets fattigaste månad, blev ännu fattigare i år och det syns också i dagligvaruhandelns försäljning. Den prisjusterade försäljningsutvecklingen är fortsatt negativ, vilket betyder att volymerna drastiskt fortsätter att minska och att konsumenter handlar billigare eller färre varor även under början av 2023”, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i januari till 11,5 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 18,5 procent. Hemleverans minskade med 6,9 procent och upphämtning i butik med 30,2 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i januari till 4,9 procent.

”Försäljningen i butik växte med 11,5 procent i januari och stod för hela tillväxten i dagligvaruhandeln. En större del av konsumtionen fortsätter att skifta till fysisk handel, samtidigt är e-handelsandelen fortsatt stabil kring 5 procent, kommenterar Karin Brynell.

Dagligvaruindex för februari publiceras 16 mars.

Dagligvaruindex januari 2023 kan laddas ner här

Senaste nytt

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Nu uppdaterar Leksands Knäckebröd design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet säger man i ett pressmeddelande.
Leksandx

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Årets Rätt 2025: Långbakad lammtaco ”barbacoa”

Årets Rätt 2025 är en smakrik lammtaco som förenar sydamerikanska kryddor med svenska råvaror.
Årets Rätt 2025 Foto Årets Kock10

Löfbergs kafferester blir odlingsjord

Löfbergs och Weibulls lanserar en torvfri krukväxtjord av Löfbergs bortsorterade kaffebönor.
Weibulls Löfbergs Kaffejord

Läs vidare

Äkta vara: "Årets matbluff gör skillnad"

11 av de 21 finalisterna till Årets matbluff har gjort förändringar som gör produkterna mindre bluffiga. Det konstaterar Äkta vara, som delar ut ”priset”.
a3f843dd98e91c42_org

Minskad glasskonsumtion i Sverige 2022

Under 2022 minskade glassätandet i Sverige med 3,4 procent. Glasskonsumtionen är dock fortsatt hög med ca 8 liter per person, visar rapporten Glassåret 2022.
Glassaret-2022

Pressbyrån ska testa återanvändbara koppar

Under våren kommer 20 Pressbyrån-butiker i Skåne att testa återanvändbara koppar i ett pilotprojekt tillsammans med Stora Enso och &Repeat.
PB_Reuse_pressbild_stor_mugg56

"Viktigt att osten är svensk", tycker tre av fem

95% av Sveriges befolkning äter ost och lojaliteten till de svenska ostarna kvarstår, trots att osten nu upplevs som dyrare. Det visar Ostrapporten 2023.
Ostrapporten_2023_Mynewsdesk_1920x1080-kopiera-2