Den europeiska marknaden för ekologiska livsmedel växte med nästan fyra procent under 2021 och uppgår nu till 54,5 miljarder euro, enligt en ny rapport av forskningsinstitutet FiBL.
I samband med Biofach – världens största mässa för ekologisk mat och dryck – lanserade forskningsinstitutet FiBL rapporten ”The World of Organic Agriculture”, om ekoförsäljningen i Europa och resten av världen under 2021. Resultaten visar att ekologiskt ökade med fyra procent i dagligvaruhandeln och uppnådde ett värde på 54,5 miljarder Euro i Europa (46,7 miljarder Euro inom EU).
Tyskland är fortsatt den största marknaden för ekologiskt i Europa med en försäljning på 15,9 miljarder euro under 2021, följt av Frankrike med en försäljning på 12,7 miljarder euro. Danmark är med sina 13 procent det land som har högst andel ekologiska livsmedel av den totala dagligvaruförsäljningen. På andra plats kommer Österrike med 11,6 procent och på tredje plats Luxemburg med 11 procent.
Under 2021 spenderade europeiska konsumenter i genomsnitt 65,7 euro på ekologisk mat, för EU låg samma siffra på 104,3 euro. Mellan 2012 och 2021 fördubblades genomsnittskonsumtionen av ekologiskt i Europa. Danska och schweiziska konsumenter köper mest ekologisk mat – för i snitt 425 respektive 384 euro per person under året.
Andelen ekologisk jordbruksmark ökade med 4,4 procent i Europa och 5,2 procent i EU. Det är en något lägre tillväxt än under rekordåret 2020, då stora marknader som Tyskland och Frankrike gick starkt framåt. Lichtenstein har med sina 40,2 procent högst andel ekologisk jordbruksareal i världen följt av Österrike med 26,5 procent. Sverige ligger på femte plats med 20 procent, vilket är dubbelt så högt som genomsnittet inom EU.
”På den globala scenen är Sverige erkänt som ett ekoland i världsklass. Endast fyra länder i världen har en högre andel ekologisk jordbruksmark. Vi behöver ta vara på vår position och bättre nyttja vår förmåga att producera mat utan kemiska bekämpningsmedel och klimatskadlig konstgödsel”, säger Charlotte Bladh André, VD på Organic Sweden.
Under 2022 bromsade försäljningen av ekologisk in som ett resultat av stigande livsmedelspriser. Det visar färska siffror från flera stora marknader i Europa. Till exempel pekar preliminära siffror från Tyskland att andelen ekologiskt av totalen minskade från 7,0 procent till 6,3 procent under 2022. I Sverige summerades den ekologiska matens andel i dagligvaruhandeln till 6,1 procent under 2022, enligt en ny rapport lanserad av Ekologiska Lantbrukarna.
Sammanfattning
• Ekoförsäljningen ökade med 3,8 procent i Europa
• Den totala försäljningen av ekologiskt uppgick till 54,5 miljarder euro
• Danmark har den största andelen ekologiskt med 13 procent
• Eko-konsumtionen per capita fördubblades mellan 2012 och 2021 i Europa
• Tyskland är fortsatt den största marknaden för ekologiskt i Europa med en försäljning på 15,9 miljarder euro
Rapporten ”The World of Organic Agriculture” kan laddas ner här