Fortsatt tillväxt för ekologiskt i Europa

PUBLICERAD: 21 februari 2023
UPPDATERAD: 24 februari


Den europeiska marknaden för ekologiska livsmedel växte med nästan fyra procent under 2021 och uppgår nu till 54,5 miljarder euro, enligt en ny rapport av forskningsinstitutet FiBL.

I samband med Biofach – världens största mässa för ekologisk mat och dryck – lanserade forskningsinstitutet FiBL rapporten ”The World of Organic Agriculture”, om ekoförsäljningen i Europa och resten av världen under 2021. Resultaten visar att ekologiskt ökade med fyra procent i dagligvaruhandeln och uppnådde ett värde på 54,5 miljarder Euro i Europa (46,7 miljarder Euro inom EU).

Tyskland är fortsatt den största marknaden för ekologiskt i Europa med en försäljning på 15,9 miljarder euro under 2021, följt av Frankrike med en försäljning på 12,7 miljarder euro. Danmark är med sina 13 procent det land som har högst andel ekologiska livsmedel av den totala dagligvaruförsäljningen. På andra plats kommer Österrike med 11,6 procent och på tredje plats Luxemburg med 11 procent.

Under 2021 spenderade europeiska konsumenter i genomsnitt 65,7 euro på ekologisk mat, för EU låg samma siffra på 104,3 euro. Mellan 2012 och 2021 fördubblades genomsnittskonsumtionen av ekologiskt i Europa. Danska och schweiziska konsumenter köper mest ekologisk mat – för i snitt 425 respektive 384 euro per person under året.

Andelen ekologisk jordbruksmark ökade med 4,4 procent i Europa och 5,2 procent i EU. Det är en något lägre tillväxt än under rekordåret 2020, då stora marknader som Tyskland och Frankrike gick starkt framåt. Lichtenstein har med sina 40,2 procent högst andel ekologisk jordbruksareal i världen följt av Österrike med 26,5 procent. Sverige ligger på femte plats med 20 procent, vilket är dubbelt så högt som genomsnittet inom EU.

”På den globala scenen är Sverige erkänt som ett ekoland i världsklass. Endast fyra länder i världen har en högre andel ekologisk jordbruksmark. Vi behöver ta vara på vår position och bättre nyttja vår förmåga att producera mat utan kemiska bekämpningsmedel och klimatskadlig konstgödsel”, säger Charlotte Bladh André, VD på Organic Sweden.

Under 2022 bromsade försäljningen av ekologisk in som ett resultat av stigande livsmedelspriser. Det visar färska siffror från flera stora marknader i Europa. Till exempel pekar preliminära siffror från Tyskland att andelen ekologiskt av totalen minskade från 7,0 procent till 6,3 procent under 2022. I Sverige summerades den ekologiska matens andel i dagligvaruhandeln till 6,1 procent under 2022, enligt en ny rapport lanserad av Ekologiska Lantbrukarna.

Sammanfattning
• Ekoförsäljningen ökade med 3,8 procent i Europa
• Den totala försäljningen av ekologiskt uppgick till 54,5 miljarder euro
• Danmark har den största andelen ekologiskt med 13 procent
• Eko-konsumtionen per capita fördubblades mellan 2012 och 2021 i Europa
• Tyskland är fortsatt den största marknaden för ekologiskt i Europa med en försäljning på 15,9 miljarder euro

Rapporten ”The World of Organic Agriculture” kan laddas ner här

Senaste nytt

Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Andelen vegetarianer, veganer och flexitarianer har minskat, inte minst bland unga, samtidigt ökar intresset för hybridprodukter.
hybrid
Vegobarometern: Hybridprodukter på frammarsch

Estrella firar midsommar med snacksvisor

Estrella vill höja midsommarstämningen genom att lansera ett vishäfte med festliga snacksvisor – att sjunga till chipsskålen.
Estrella_Snacksvisor_Pressbild_1920x1080
Estrella firar midsommar med snacksvisor

Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Svenska BlueRedGold tar in 31 miljoner i en investeringsrunda för att utveckla ett skalbart inomhussystem för åretruntodling av saffran.
saffran2hoÌ_g fotograf Markus Engstrand
Paulig investerar i hållbar saffransproduktion

Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Över 35 ton jordgubbar har kontrollerats, bland annat för att säkerställa att ursprungsmärkningen stämmer och att företagen är registrerade.
gubbar
Stor kontrollinsats mot försäljning av jordgubbar

Läs vidare

Äkta vara: "Årets matbluff gör skillnad"

11 av de 21 finalisterna till Årets matbluff har gjort förändringar som gör produkterna mindre bluffiga. Det konstaterar Äkta vara, som delar ut ”priset”.
a3f843dd98e91c42_org
Äkta vara: ”Årets matbluff gör skillnad”

Minskad glasskonsumtion i Sverige 2022

Under 2022 minskade glassätandet i Sverige med 3,4 procent. Glasskonsumtionen är dock fortsatt hög med ca 8 liter per person, visar rapporten Glassåret 2022.
Glassaret-2022
Minskad glasskonsumtion i Sverige 2022

Pressbyrån ska testa återanvändbara koppar

Under våren kommer 20 Pressbyrån-butiker i Skåne att testa återanvändbara koppar i ett pilotprojekt tillsammans med Stora Enso och &Repeat.
PB_Reuse_pressbild_stor_mugg56
Pressbyrån ska testa återanvändbara koppar

"Viktigt att osten är svensk", tycker tre av fem

95% av Sveriges befolkning äter ost och lojaliteten till de svenska ostarna kvarstår, trots att osten nu upplevs som dyrare. Det visar Ostrapporten 2023.
Ostrapporten_2023_Mynewsdesk_1920x1080-kopiera-2
”Viktigt att osten är svensk”, tycker tre av fem