Martin & Servera tecknar avtal med Consupedia

PUBLICERAD: 15 februari 2023
UPPDATERAD: 24 februari

Irene Waldemarson är VD på Martin & Servera Restauranghandel.

Martin & Servera-gruppen och Consupedia har tecknat avtal om samarbete. Det betyder att Martin & Serveras kunder får tillgång till information som visar en produkts klimatpåverkan i CO2-ekvivalenter. Nu påbörjas utvecklingsprojektet mot en e-handel med klimatfakta.

2020 lanserades en första testversion av klimatdata i Martin & Serveras e-handel. Samarbetet med Consupedia är nästa steg.

”Vi är stolta och glada över att samarbetet med Consupedia nu är i gång. Att kunna se och jämföra klimatavtryck mellan olika produkter är något många kunder efterfrågar. Tack vare att Consupedia kommit längst på marknaden med sin hållbarhetsdatabas, som innehåller information om CO2-ekvivalenter på produktnivå men också många fler hållbarhetsparametrar, ser vi stora utvecklingsmöjligheter för framtiden”, säger Irene Waldemarson, VD på Martin & Servera Restauranghandel.

Nu påbörjas arbetet med att göra klimatdata tillgängligt för Martin & Servera Restauranghandels kunder från hösten 2023. I nästa steg kommer information om klimatpåverkan också att göras tillgänglig för dryckesbolaget Galatea och för Sorundahallarna.

”Vi uppskattar att Martin & Servera har höga ambitioner och driver utvecklingen mot mer hållbara val för hela restaurangbranschen. Tillsammans kan vi fortsätta höja hållbarhetsribban och samtidigt hjälpa fler aktörer att ta sig över den”, säger Roberto Rufo Gonzalez, Consupedias VD och grundare.

Consupedia har i samarbete med forskare vid KTH och Högskolan Dalarna skapat världens största och mest detaljerade databas för hållbarhetsinformation om livsmedel. Databasen innehåller i dagsläget information om 250 000 produkter och 19 olika hållbarhetsparametrar, såsom klimatavtryck, biologisk mångfald, arbetsförhållanden och hälsa. All information kommer från oberoende expertorganisationer, som RISE, Unicef, Världsnaturfonden, FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO, Livsmedelsverket med flera.

Senaste nytt

Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Citron, hallon och nötigt – Smakrapporten 2025 avslöjar tydliga skiften i svenskarnas smakpreferenser.
Pressbild_citron
Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter.
dyslexi
Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

CandyKing presenterar sju nya lösgodisbitar i årets sommarsortiment.
e2d0d3ef-b49c-48cd-8200-8ab0df21ae52-w_960
CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Läs vidare

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx
Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Nya Ready2Cook aluminiumtråg från Plus Pack

Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet.
R2C one size fits all 1920x1080
Nya Ready2Cook aluminiumtråg från Plus Pack

Leksands Knäckebröd får nytt utseende

Leksands Knäckebröds förpackningar får ny design och logga. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer.
Leksandx
Leksands Knäckebröd får nytt utseende