Martin & Servera-gruppen och Consupedia har tecknat avtal om samarbete. Det betyder att Martin & Serveras kunder får tillgång till information som visar en produkts klimatpåverkan i CO2-ekvivalenter. Nu påbörjas utvecklingsprojektet mot en e-handel med klimatfakta.
2020 lanserades en första testversion av klimatdata i Martin & Serveras e-handel. Samarbetet med Consupedia är nästa steg.
”Vi är stolta och glada över att samarbetet med Consupedia nu är i gång. Att kunna se och jämföra klimatavtryck mellan olika produkter är något många kunder efterfrågar. Tack vare att Consupedia kommit längst på marknaden med sin hållbarhetsdatabas, som innehåller information om CO2-ekvivalenter på produktnivå men också många fler hållbarhetsparametrar, ser vi stora utvecklingsmöjligheter för framtiden”, säger Irene Waldemarson, VD på Martin & Servera Restauranghandel.
Nu påbörjas arbetet med att göra klimatdata tillgängligt för Martin & Servera Restauranghandels kunder från hösten 2023. I nästa steg kommer information om klimatpåverkan också att göras tillgänglig för dryckesbolaget Galatea och för Sorundahallarna.
”Vi uppskattar att Martin & Servera har höga ambitioner och driver utvecklingen mot mer hållbara val för hela restaurangbranschen. Tillsammans kan vi fortsätta höja hållbarhetsribban och samtidigt hjälpa fler aktörer att ta sig över den”, säger Roberto Rufo Gonzalez, Consupedias VD och grundare.
Consupedia har i samarbete med forskare vid KTH och Högskolan Dalarna skapat världens största och mest detaljerade databas för hållbarhetsinformation om livsmedel. Databasen innehåller i dagsläget information om 250 000 produkter och 19 olika hållbarhetsparametrar, såsom klimatavtryck, biologisk mångfald, arbetsförhållanden och hälsa. All information kommer från oberoende expertorganisationer, som RISE, Unicef, Världsnaturfonden, FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO, Livsmedelsverket med flera.