Martin & Servera tecknar avtal med Consupedia

PUBLICERAD: 15 februari 2023
UPPDATERAD: 24 februari

Irene Waldemarson är VD på Martin & Servera Restauranghandel.

Martin & Servera-gruppen och Consupedia har tecknat avtal om samarbete. Det betyder att Martin & Serveras kunder får tillgång till information som visar en produkts klimatpåverkan i CO2-ekvivalenter. Nu påbörjas utvecklingsprojektet mot en e-handel med klimatfakta.

2020 lanserades en första testversion av klimatdata i Martin & Serveras e-handel. Samarbetet med Consupedia är nästa steg.

”Vi är stolta och glada över att samarbetet med Consupedia nu är i gång. Att kunna se och jämföra klimatavtryck mellan olika produkter är något många kunder efterfrågar. Tack vare att Consupedia kommit längst på marknaden med sin hållbarhetsdatabas, som innehåller information om CO2-ekvivalenter på produktnivå men också många fler hållbarhetsparametrar, ser vi stora utvecklingsmöjligheter för framtiden”, säger Irene Waldemarson, VD på Martin & Servera Restauranghandel.

Nu påbörjas arbetet med att göra klimatdata tillgängligt för Martin & Servera Restauranghandels kunder från hösten 2023. I nästa steg kommer information om klimatpåverkan också att göras tillgänglig för dryckesbolaget Galatea och för Sorundahallarna.

”Vi uppskattar att Martin & Servera har höga ambitioner och driver utvecklingen mot mer hållbara val för hela restaurangbranschen. Tillsammans kan vi fortsätta höja hållbarhetsribban och samtidigt hjälpa fler aktörer att ta sig över den”, säger Roberto Rufo Gonzalez, Consupedias VD och grundare.

Consupedia har i samarbete med forskare vid KTH och Högskolan Dalarna skapat världens största och mest detaljerade databas för hållbarhetsinformation om livsmedel. Databasen innehåller i dagsläget information om 250 000 produkter och 19 olika hållbarhetsparametrar, såsom klimatavtryck, biologisk mångfald, arbetsförhållanden och hälsa. All information kommer från oberoende expertorganisationer, som RISE, Unicef, Världsnaturfonden, FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation FAO, Livsmedelsverket med flera.

Läs vidare

Xeikon bjuder in till gratis webbseminarium om PPWR

Digitalpresstillverkaren Xeikons webbseminarium 7 november tar upp hur den nya EU-förordningen påverkar etikett- och förpackningsindustrin.
Xeikon

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack.
image

Weber ökar kontrollen och flexibiliteten

Weber, särskilt känt för sina stycknings- och förpackningslinjer för livsmedel, höjer digitaliseringsnivån och tillför ett antal nyheter till sina förpackningslinjer.
weber_labelx

Äkta vara: "Årets matbluff gör skillnad"

11 av de 21 finalisterna till Årets matbluff har gjort förändringar som gör produkterna mindre bluffiga. Det konstaterar Äkta vara, som delar ut ”priset”.
a3f843dd98e91c42_org

Senaste nytt

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210