Stacky’s fyller på kassan och dukar upp i skolorna

PUBLICERAD: 3 februari 2023
UPPDATERAD: 24 februari


Stacky’s tar in 6,15 miljoner kronor för att fortsätta sin tillväxt i skolorna. Bland de nya aktieägarna finns lång erfarenhet från livsmedelsindustrin samt kockar och tekniker.

Sedan föregående finansieringsrunda för ungefär ett år sedan har bolaget med Stacky’s som varumärke i spetsen tagit stora kliv i försäljning och varumärkeskännedom. Hittills har över sju ton Stacky’s landat i brevlådan hos privatkunder över hela Sverige. Produktfamiljen har vuxit med en färs, som sedan lanseringen hos grossist har sålt tonvis.

Enligt Stacky’s VD Stefan Olsson var målet för den nya finansieringsrundan 8 miljoner kronor:

”Självklart vill man alltid att en emission ska fulltecknas. Dels för det lugn som det skapar i en organisation som vet att resurserna för att genomföra det man vill finns på kontot, dels för signalvärdet. Mot bakgrund av det som händer i omvärlden är det just nu svårt för många ta ett beslut – oavsett om det är ja eller nej. Därför väljer vi att stänga rundan här och blicka framåt.”

Med nuvarande avtal och förhandlingar kommer Stacky’s att vara en återkommande servering i flera kommuner, regioner och restauranger.

”Offentlig sektor har sedan start varit en medveten strategi för att göra skillnad på riktigt i samhället och bygga volymer för företaget. Eftersom Stacky’s möter kraven som ställs från skolorna och faller väl i smaken hos eleverna, ser vi redan nu Stacky’s vara en återkommande servering där varje måltid räknas”, säger försäljningschef Mårten Göthberg.

Stacky’s är gjord på havre, svart böna, morot, kikärtsmjöl, gul lök och en egenproducerad kryddpasta. Produkterna tillverkas i Sverige och finns i dagsläget att köpa via ledande grossister för företagskunder eller direkt från stackys.com för privatpersoner.

”Vi ser fram emot att fortsätta leverera och göra skillnad här och nu – inte om 5 till10 år med 3D-printade eller parfymerade köttimitationer”, säger Stefan Olsson.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Xeikon bjuder in till gratis webbseminarium om PPWR

Digitalpresstillverkaren Xeikons webbseminarium 7 november tar upp hur den nya EU-förordningen påverkar etikett- och förpackningsindustrin.
Xeikon

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack.
image

Weber ökar kontrollen och flexibiliteten

Weber, särskilt känt för sina stycknings- och förpackningslinjer för livsmedel, höjer digitaliseringsnivån och tillför ett antal nyheter till sina förpackningslinjer.
weber_labelx

Senaste nytt

Restauranger ska kunna informera om köttets ursprung

Den 1 mars 2025 blir det obligatoriskt för restauranger och andra storhushållsverksamheter att kunna informera gäster om ursprungsland för det kött som serveras.
ursprung

Gordon Circular ska utvecklas för offentlig sektor

Gordon har tillsammans med projektpartners beviljats 2 miljoner från Vinnova för att utveckla en cirkulär förpackningslösning för hemleveranser av livsmedel inom offentlig sektor.
gordon

DUG Foodtech får patent för sitt veganska köttalternativ

Svenska patent- och registreringsverket avser att godkänna DUG Foodtech AB:s patentansökan "Meat analogue".
tornberg

Skånemejerier signerar Klimatkontrakt Malmö

Skånemejerier har skrivit ett klimatkontrakt med Malmö stad som ska driva på den gröna omställningen och bidra till ett klimatneutralt Malmö år 2030.
DSC06052