Stacky’s fyller på kassan och dukar upp i skolorna

PUBLICERAD: 3 februari 2023
UPPDATERAD: 24 februari


Stacky’s tar in 6,15 miljoner kronor för att fortsätta sin tillväxt i skolorna. Bland de nya aktieägarna finns lång erfarenhet från livsmedelsindustrin samt kockar och tekniker.

Sedan föregående finansieringsrunda för ungefär ett år sedan har bolaget med Stacky’s som varumärke i spetsen tagit stora kliv i försäljning och varumärkeskännedom. Hittills har över sju ton Stacky’s landat i brevlådan hos privatkunder över hela Sverige. Produktfamiljen har vuxit med en färs, som sedan lanseringen hos grossist har sålt tonvis.

Enligt Stacky’s VD Stefan Olsson var målet för den nya finansieringsrundan 8 miljoner kronor:

”Självklart vill man alltid att en emission ska fulltecknas. Dels för det lugn som det skapar i en organisation som vet att resurserna för att genomföra det man vill finns på kontot, dels för signalvärdet. Mot bakgrund av det som händer i omvärlden är det just nu svårt för många ta ett beslut – oavsett om det är ja eller nej. Därför väljer vi att stänga rundan här och blicka framåt.”

Med nuvarande avtal och förhandlingar kommer Stacky’s att vara en återkommande servering i flera kommuner, regioner och restauranger.

”Offentlig sektor har sedan start varit en medveten strategi för att göra skillnad på riktigt i samhället och bygga volymer för företaget. Eftersom Stacky’s möter kraven som ställs från skolorna och faller väl i smaken hos eleverna, ser vi redan nu Stacky’s vara en återkommande servering där varje måltid räknas”, säger försäljningschef Mårten Göthberg.

Stacky’s är gjord på havre, svart böna, morot, kikärtsmjöl, gul lök och en egenproducerad kryddpasta. Produkterna tillverkas i Sverige och finns i dagsläget att köpa via ledande grossister för företagskunder eller direkt från stackys.com för privatpersoner.

”Vi ser fram emot att fortsätta leverera och göra skillnad här och nu – inte om 5 till10 år med 3D-printade eller parfymerade köttimitationer”, säger Stefan Olsson.

Senaste nytt

Kravs effektrapport: 40 år som gett eko i Sverige

Krav firar 40 år med en effektrapport: Ekologisk potatis har sparat 30 miljoner liter bekämpningsmedel och 30 000 ton koldioxid.
Effektrapport omslag prm_1000px

Uppdaterade kostråd: Mer grönt och mindre kött

Livsmedelsverket uppdaterar kostråden: Mer grönt och fullkorn, mindre av läsk, godis och snacks och högst 350 gram kött och chark i veckan.
rött kött

Atria Sverige stärker sitt hållbarhetsfokus

Atria har rekryterat Nelida Karlsson till en nyinrättad tjänst som hållbarhetschef för Atria Sverige.
Nelida_Karlsson

Alkoholfritt vin i PET-flaska till picknicken

Lagom till picknicksäsongen släpper Spring Village två nya alkoholfria viner i en praktisk PET-flaska, som är lätt att ta med på picknicken.
spring-villag-alkoholfrinyhet

Läs vidare

Nya Ready2Cook aluminiumtråg från Plus Pack

Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet.
R2C one size fits all 1920x1080

Leksands Knäckebröd får nytt utseende

Leksands Knäckebröds förpackningar får ny design och logga. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer.
Leksandx

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska startupen som producerar fiberbaserade förslutningar.
BOC

Plus Pack – nya livsmedelsförpackningar med 85% återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ.
Cubus fælles_edit2x