OLW satsar på hälsosammare snacks

PUBLICERAD: 24 januari 2023
UPPDATERAD: 21 februari


OLW satsar på hälsosammare snacks

Genom en ny teknik där produkten rostas istället för att friteras kan OLW nu lansera krispiga potatissnacks med 60 procent mindre fett än standardchips. OLW:s Rostad potatis-snacks finns i smakerna Creamy Garlic samt Tasty Onion och är helt veganska.

”De flesta vill unna sig något gott ibland och som Sveriges ledande snacksbolag har vi ett ansvar att också erbjuda mer hälsosamma alternativ. Med våra nya Rostade potatis-snacks kan vi nu erbjuda en produkt som är minst lika god som friterade chip”s, säger Johanna Torstensson, Brand Manager för OLW.

Orklas konsumentundersökningar visar att många vill kunna snacksa hälsosammare. Att erbjuda mer hälsosamma alternativ till klassiska produkter är viktigt för Orkla, samtidigt visar konsumentundersökningarna att smaken aldrig går att kompromissa med.

Tekniken för att rosta är utvecklad vid Orklas chipsfabrik på Åland.

”Vi har arbetat länge med att få till en rostningsteknik som kräver mindre fett, men fortfarande tillagar ett riktigt krispigt och gott snacks. I vår systerfabrik på Åland har vi äntligen lyckats”, säger Johanna Torstensson.

Läs vidare

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Nya funktionella havredrycker från Fazer Aito

Fazer Aito Boost är en ny kategori funktionella havredrycker, som kommer i de två smakerna hallon och mango.
boost

Sju höstnyheter från CandyKing

Fruktigt, salt och segt är utmärkande för CandyKings sju nya lösgodisbitar.
CandyKing-Liggande-1[4][3][4]

Alpro lanserar havredryck till kaffet

Alpro I Love Coffee Oat är en ny växtbaserad dryck som är framtagen för att ha i kaffe.
A_Coffee_Barista_Master_Image_flat_white_latte_art___Drinks_I-love-coffee-16-9

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1