Här är de fem finalisterna till Årets matbluff 2022

PUBLICERAD: 18 januari 2023
UPPDATERAD: 21 februari


I år fick Äkta vara in hela 304 nomineringar till Årets matbluff, vilket är nytt rekord. Den tidigare toppnoteringen var 186 stycken. De fem finalisterna presenteras nedan.

Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson konstaterar att intresset för Årets matbluff är stort. En del nominerade produkter har publicerats i Äkta varas sociala medier under året och redan nu har några producenter börjat agera. Minst två produkter har nyligen slutat säljas, en har fått ändrad design och ytterligare en, som valdes ut till finalist i år, kommer enligt företaget att ändras inom kort.

”Jag tycker att det är tydligt att Årets matbluff har en effekt. Många företag lyssnar på och tar till sig av kritiken. Förutom exemplen bland årets nominerade så kan man titta bakåt. Där kan vi se att drygt hälften av de finalister som vi har haft de fyra senaste årenändrat på sina produkter”, säger Björn Bernhardson.

Av 21 finalister har 11 stycken ändrat på design eller innehåll för att göra produkten mindre bluffig.

Här är de utvalda finalisterna samt juryns motiveringar:

Nyckelbryggerier: Cider med smak av lingon
”Stoltserar med att vara en cider från Norrbotten med smak av lingon. Etiketten pryds också med lingon. På sidan av flaskan står även att smaken är ”hämtad från våra skogar och myrar” och att cidern har ”en äkta, frisk karaktär”. I ingrediensförteckningen hittar man dock inte mycket av detta då den inte innehåller några lingon utan endast ”naturliga aromer” av okänt ursprung och färg från bland annat svart morot. Inte heller den mindre mängd äpplen som cidern består av verkar vara norrbottniska, utan kommer från Sverige och Danmark, enligt mejl från företaget.”

Fazer: Fazer Willja Oat for whipping
”Namnet antyder att det här är en vispbar produkt, som liksom havredryck görs av nyttig havre. Men är den verkligen ”gjord av nordisk havre”, som det står, när den bara innehåller en ynka procent havreextrakt? Visserligen står det även ”blandning av vegetabiliskt fett” på framsidan, vilket är en mer korrekt beskrivning av innehållet. Huvuddelen utgörs nämligen av vatten och härdad kokos- och rapsolja, där det nyttiga i fettet har försvunnit.”

GB Glace: Big pack vanilj
”GB har bytt recept på sina klassiska Big pack, till ett med lägre klimatavtryck. Samtidigt har de tagit bort alla mjölkprodukter, som många nog förväntar sig att en glass som denna ska innehålla. Att så är fallet framgår endast om man granskar baksidan. Mjölkprodukterna har ersatts med bland annat vatten och ärtprotein. ”Kan innehålla mjölk”, står det komiskt nog efter ingrediensförteckningen.”

Skånemejerier: Bravo Röd apelsin
”Namnet syftar uppenbarligen på blodapelsin och en stor del av förpackningen täcks av just denna frukt. Största ingrediensen är dock äpple, som däremot inte avbildas alls. Juicen innehåller dessutom mer vanlig apelsin än blodapelsin. Exakt hur mycket, eller lite, blodapelsin det rör sig om framgår dock inte, vilket det borde göra. För att dölja bristen på blodapelsin har man blandat i en mindre mängd rödfärgande aroniajuice. Sedan nomineringen offentliggjordes har Skånemejerier hört av sig till Äkta vara och sagt att de ska ändra designen på produkten i början av 2023.”

Arla: Keso protein
”Keso protein ”passar till en aktiv livsstil”, står det på tillverkaren Arlas hemsida. Och givetvis är det proteinet som man anspelar på att den som tränar skulle vara i extra behov av. Proteinhalten är dock inte så mycket att stoltsera med, då det bara är en procent mer än i Arlas vanliga Keso, 15 istället för 14 procent. ”Naturligt proteinrik”, kallar Arla det för, när de egentligen har tillsatt extra mjölkprotein i produkten.”

Fakta om Årets matbluff
• Bakom Årets matbluff står konsumentföreningen Äkta vara.
• Året matbluff startades 2015, med inspiration från den tyska och nederländska konsumentorganisationen Foodwatch. I år delas antipriset ut för åttonde gången.
• Allmänheten har kunnat nominera produkter som de tycker är bluffiga under hela året.
• Med hjälp av en jury har fem finalister valts ut. I årets jury ingick: Mats-Eric Nilsson, Christina Möller, Björn Bernhardson, Jan Bertoft, Annika Sundin, Daniella Bergman, Sébastien Boudet och Lisen Sundgren.
• Allmänhetens omröstning sker på Äkta varas hemsida och startar den 17 januari och pågår till och med den 23 januari
• ”Vinnaren” av antipriset avslöjas den 25 januari.

Läs mer om och rösta på Årets matbluff här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48