Borta bra, nära bäst – så beskriver Åbro Bryggeri sitt nya ekologiska öl Nästgårds Lager, bryggt på vatten från Åbros egen närliggande källa. Smaken beskrivs som fyllig och nyanserad med en balanserad beska.
”Åbro är ett familjebryggeri i både hjärta och själ. Vi har genom alla år varit placerade på samma plats i småländska Vimmerby. Med Nästgårds vill vi knyta an till det lokala och hylla det som vi faktiskt har här och som alltid har funnits här – platsen, vattnet och människorna”, säger Cornelia Dunge, marknadschef på Åbro Bryggeri.
Den lokala anknytningen återspeglas även i burkens design, som har tagits fram av Pond Design. Camilla Widéen, varumärkeschef på Åbro Bryggeri, säger att förhoppningen är att det nya varumärket Nästgårds kommer att växa som familj och att designen kan utvecklas till flera ölstilar i framtiden.
Nästgårds Lager lanseras i 388 Systembolagsbutiker runt om i Sverige. Ölet är bryggt på ekologisk humle och har en alkoholhalt på 6,0 procent.