Priset viktigast när svenskar handlar mat på nätet

PUBLICERAD: 11 november 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Pris, ett brett sortiment och kvalitet ligger i topp när svenskarna rankar vad som är viktigast när de handlar mat online, visar en ny Sifo-undersökning från Mathem. Vad som prioriteras högst skiljer sig däremot bland de svarande. De yngsta är mest priskänsliga och kvinnor är i högre utsträckning än män intresserade av ett brett sortiment med hög kvalitet. Att leveranserna är i tid är det som svenskarna är nöjdast med.

Priset är viktigast när svenskarna handlar mat på nätet. Mest priskänsliga är den yngsta åldersgruppen – åtta av tio (79%) 16-34-åringarna lägger störst vikt vid prisnivån, medan 57 procent av 35-55-åringarna och 43 procent av 56-79-åringarna tycker att priset är viktigast.

Näst mest prioriterat är ett brett sortiment (52%) – bland kvinnor är andelen högre (62%) medan endast 40 procent av männen prioriterar sortimentet. Fler kvinnor (58%) än män (40%) tycker även att produkternas kvalitet är viktigt.

Vidare visar undersökningen vad svenskarna är mest nöjda med när de handlar mat online. Flest (79%) är nöjda eller mycket nöjda med att leveranserna anländer i tid. Näst högst rankas produkternas kvalitet där sju av tio (69%) är nöjda eller mycket nöjda, tätt följt av ett brett sortiment (66%). Minst nöjd är man med returprocessen, där knappt två av tio (17%) är nöjda eller mycket nöjda, följt av hållbarhetsprofilen (31%).

Johan Gertell, sälj och marknadsdirektör på Mathem, konstaterar att branschen i stort lever upp till konsumenternas prioriteringar men att det finns utvecklingspotential på sina håll:

”Returprocessen exempelvis, är något som vi själva ständigt jobbar på att förbättras inom. Eftersom det är så smidigt att handla mat online måste det självklart vara lika smidigt att returnera varor.”

Resultat från undersökningen:
Vad av följande är viktigast för dig när du handlar mat och andra dagligvaror online?
• Priserna: 62%
• Ett brett sortiment: 52%
• Produkterna/kvalitén: 48%
• Leveransen kommer i tid: 44%
• Smidig navigering: 24%
• Orderprocessen: 23%
• Servicen vid leverans: 17%
• Kundservicen: 14%
• Hållbarhetsprofilen (socialt och miljö): 9%
• Integriteten och säkerheten: 8%
• Snygg hemsida/app: 5%
• Returprocessen: 2%

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel 1-4 april 2022. Totalt intervjuades 1079 personer i åldern 16-79 år. Av dessa handlar 307 personer det mesta av sina mat- och dagligvaror på nätet. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Svensk Dagligvaruhandel: Fyra förslag för lägre matpriser

Svensk Dagligvaruhandel föreslår lättnader för butiksetableringar, sänkta arbetsgivaravgifter för unga och minskad regelbörda.
SvDH_Karin Brynell_foto Roberth Björk

Svenskmärkning stärker organisationen

Marcus Thollin har tillträtt den nya tjänsten som kundansvarig på Svenskmärkning, som står bakom Från Sverige-märkningen.
Marcus_Thollin_Mynewsdesk_1920x1080 kopiera

Berte Qvarn satsar på att stärka Sveriges havreexport

Berte Qvarn deltar i kampanjen Sustainable Oats from Europe, som ska lyfta fram europeisk havre på viktiga marknader i Asien.
Pressbild Havre Lantmännen LantbrukJohan Olsson

Gårdsfisk tar in 50 miljoner – ska expandera produktionen

Gårdsfisk har säkrat 50 miljoner i en investeringsrunda. Pengarna ska bl a användas för att lansera fler konsumentprodukter.
Gårdsfisk_HatchBlue_Industrifonden