Priset viktigast när svenskar handlar mat på nätet

PUBLICERAD: 11 november 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Pris, ett brett sortiment och kvalitet ligger i topp när svenskarna rankar vad som är viktigast när de handlar mat online, visar en ny Sifo-undersökning från Mathem. Vad som prioriteras högst skiljer sig däremot bland de svarande. De yngsta är mest priskänsliga och kvinnor är i högre utsträckning än män intresserade av ett brett sortiment med hög kvalitet. Att leveranserna är i tid är det som svenskarna är nöjdast med.

Priset är viktigast när svenskarna handlar mat på nätet. Mest priskänsliga är den yngsta åldersgruppen – åtta av tio (79%) 16-34-åringarna lägger störst vikt vid prisnivån, medan 57 procent av 35-55-åringarna och 43 procent av 56-79-åringarna tycker att priset är viktigast.

Näst mest prioriterat är ett brett sortiment (52%) – bland kvinnor är andelen högre (62%) medan endast 40 procent av männen prioriterar sortimentet. Fler kvinnor (58%) än män (40%) tycker även att produkternas kvalitet är viktigt.

Vidare visar undersökningen vad svenskarna är mest nöjda med när de handlar mat online. Flest (79%) är nöjda eller mycket nöjda med att leveranserna anländer i tid. Näst högst rankas produkternas kvalitet där sju av tio (69%) är nöjda eller mycket nöjda, tätt följt av ett brett sortiment (66%). Minst nöjd är man med returprocessen, där knappt två av tio (17%) är nöjda eller mycket nöjda, följt av hållbarhetsprofilen (31%).

Johan Gertell, sälj och marknadsdirektör på Mathem, konstaterar att branschen i stort lever upp till konsumenternas prioriteringar men att det finns utvecklingspotential på sina håll:

”Returprocessen exempelvis, är något som vi själva ständigt jobbar på att förbättras inom. Eftersom det är så smidigt att handla mat online måste det självklart vara lika smidigt att returnera varor.”

Resultat från undersökningen:
Vad av följande är viktigast för dig när du handlar mat och andra dagligvaror online?
• Priserna: 62%
• Ett brett sortiment: 52%
• Produkterna/kvalitén: 48%
• Leveransen kommer i tid: 44%
• Smidig navigering: 24%
• Orderprocessen: 23%
• Servicen vid leverans: 17%
• Kundservicen: 14%
• Hållbarhetsprofilen (socialt och miljö): 9%
• Integriteten och säkerheten: 8%
• Snygg hemsida/app: 5%
• Returprocessen: 2%

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel 1-4 april 2022. Totalt intervjuades 1079 personer i åldern 16-79 år. Av dessa handlar 307 personer det mesta av sina mat- och dagligvaror på nätet. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Lönneberga lanserar Kyckling Ministeak

Lönneberga breddar sitt naturella kycklingsortiment med Kyckling Ministeak, en lårfilé med skinn, som blir först med Lönnebergas nya förpackningsdesign.
Unknown