Systembolagets har antagit nya klimatmål som innebär att utsläppen ska halveras till 2030, såväl i den egna verksamheten som i hela värdekedjan.
De nya vetenskapligt baserade klimatmålen utgår från vad som anses nödvändigt för att nå Parisavtalets målsättning att hålla den globala uppvärmningen till högst 1,5 grad, vilket innebär att utsläppen från hela Systembolagets värdekedja ska halveras till år 2030. Här ingår odling, tillverkning, förpackningar, transporter samt kundens resor till och från butiker. Redan år 2025 ska dessutom utsläppen från den egna driften har minskat med 90 procent jämfört med år 2019. Dessa mål utgör delmål mot år 2045, då Systembolaget ska ha netto noll i klimatpåverkan.
Systembolaget genomför redan idag en rad insatser som syftar till att minska utsläppen av växthusgaser, till exempel genom att minska utsläppen från dryckesförpackningar, transporter av dryck till och från butiker och depåer samt utsläpp från elanvändning och resor. I de nya klimatmålen omfattas bland annat även odling och produktion av dryck, internationella transporter, kundernas transporter samt utsläpp från uppvärmningen av butikerna.
”Jag är stolt över att vi nu har dessa tuffa och nödvändiga klimatmål att leva upp till. De är ambitiösa och för att nå dem ser vi fram emot ett fortsatt gott samarbete med bland annat våra många leverantörer. Hela värdekedjan från odling av råvara till återvinning av förpackning påverkar hur betydande utsläppen blir. Vi bär ett stort ansvar att göra allt vi kan när det gäller att minska klimatutsläppen i hela kedjan”, säger Ann Carlsson Meyer, VD i Systembolaget.
Nästa steg handlar om att få målen godkända enligt det internationella systemet Science Based Target Inititative, vilket är en viktig milstolpe för Systembolagets hållbarhetsstrategi.
Mer information om Science Based Target Inititative finns här