Var femte slänger minst två kilo mat i veckan

PUBLICERAD: 2 juni 2022
UPPDATERAD: 21 februari


En av fem personer kastar minst två kilo mat varje vecka och så många som 58 procent slänger upp till ett kilo. Det visar en ny Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av Mathem. Det är lagringssvinnet, det vill säga mat som har förvarats i kyl, frys och skafferi innan det slängs, som står för den största svinnandelen.

När Mathem låter Sifo undersöka människors matsvinn i Sverige visar resultatet att 20 procent slänger två kilo eller mer mat i veckan. Fler män (22%) än kvinnor (18%) och fler i åldersgruppen 35-55 år (26%) än i åldersgruppen 56-79 år (9%) svarar att de slänger så mycket. Därtill uppger hela sex av tio (58%) att de kastar upp till ett kilo matvaror per vecka.

Tittar man närmare vilken typ av svinn som hushållen i Sverige främst står för så ligger lagringssvinn – det vill säga mat som förvarats i kyl, frys eller skafferi – i topp (43%). Näst störst är beredningssvinnet (16%), som är all den mat som slängs i samband med matlagning. Sist kommer tallrikssvinnet (14%), alltså överbliven mat som skrapas av från tallriken efter avslutad måltid.

”En vanlig orsak till just laggringssvinn är oplanerade matinköp som ofta skapar ett lager halvt använda matvaror som hamnar längst bak i kylen och glöms bort. Inventera hemma, planera inköpen innan du handlar och försök att äta upp innan du köper nytt. Och har du en dag när du rensar i kyl och skafferi så se till att lukta, smaka och känn på varorna innan du slänger allt som har passerat bäst före-datum”, säger Johan Gertell, sälj- och marknadsdirektör på Mathem.

Undersökningen visar vidare att det är vanligare bland hus- och villaägare (22%) att slänga två kilo eller mer i veckan jämfört med lägenhetsinnehavare (16%). Siffrorna skiljer sig även bland storstäderna. Bara 15 procent av göteborgarna uppger att de slänger så mycket, jämfört med 24 procent av malmöborna och 23 procent av stockholmarna.

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 1-4 april 2022. Totalt intervjuades 1079 slumpmässigt rekryterade personer i åldern 16-79 år.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623