Kännedomen om Från Sverige-märkningen har ökat till 87 procent. Bland unga vuxna är den ännu högre – 97 procent. Att maten är svenskproducerad är den viktigaste faktorn vid matinköp för nära hälften av svenskarna. Det är några resultat från Demoskops attitydundersökning på uppdrag av Svenskmärkning.
Kännedomen om Från Sverige-märkningen har ökat till 87 procent från förra årets 84 procent. Den siffra som sticker ut stort i undersökningen är att 97 procent av unga vuxna under 34 år känner till minst ett av Från Sverige-märkena.
• 87% känner till någon av Från Sverige-märkningarna, en ökning från förra årets mätning
• 97% av de tillfrågade under 34 år känner till minst ett av Från Sverige-märkena
• 78% av dem som känner till Från Sverige-märkningen har förtroendet för märket
• 74% tycker det är viktigt att Från Sverige-märkningen finns på råvaror och livsmedel
Att äta svenskt ökar. En majoritet (56%) anger att de äter mer svenska livsmedel idag än för 5 år sedan och 3 av 5 uppger att de tror att de kommer att äta mer svenska livsmedel om 5 år än idag (60%).
”Svenskproducerad mat spelar en allt större roll för konsumenten och det är tydligt att märket fyller sin roll som vägvisare. Att kännedomen för märket fortsätter öka och att kännedomen är så hög bland unga vuxna lovar gott för framtiden för den svenska livsmedelsproduktionen och svenska livsmedelsföretag. En majoritet anger att de äter mer svenska livsmedel idag jämfört med för 5 år sedan och att de tror att de kommer äta mer svenska livsmedel om 5 år jämfört med idag. Det visar på en positiv utveckling för svenska livsmedel”, säger Ulrika Ekström, VD på Svenskmärkning AB.
Att gynna svenska bönder är den viktigaste anledningen att välja svenskt (83%). Därpå följer mindre antibiotikaanvändning i djurhållningen, kortare transporter och bättre djurskydd. Det viktigaste att köpa svenskt av är ägg, mjölk, kyckling och nötkött. Vikten av att lammköttet är svenskt har ökat kraftigt jämfört med tidigare år.
2 av 5 tycker det är enkelt att identifiera ursprung på mat och dryck i butiken och att det skyltas tydligt, medan knappt 1 av 3 tycker att det är svårt att identifiera ursprunget och att det skyltas otydligt.
Betalningsviljan ligger kvar på ungefär samma nivåer som tidigare. 2 av 3 kan tänka sig att betala lite mer för svenska livsmedel för att stötta svenska lantbrukare och svensk livsmedelsindustri. Samtidigt har priset ökat i betydelse. Nästan hälften uppger att de har mindre pengar kvar i plånboken idag än för ett år sedan.
Mer fakta ur från undersökningen:
• 8 av 10 tycker det är viktigt att kunna se vilket ursprungsland en produkt har (79%)
• 7 av 10 tycker att tydlig ursprungsmärkning underlättar när de handlar mat (75%)
• 6 av 10 tittar alltid efter svenskt ursprung när de handlar (61%)
• 9 av 10 anser att svensk livsmedelsindustri är viktig (91%)
• 6 av 10 kan tänka sig betala lite mer för svenska livsmedel (65%)
Undersökningen genomfördes av Demoskop på uppdrag av Svenskmärkning AB. 21-28 februari 2022 gjordes 1023 intervjuer i webbpanel. Merparten av intervjuerna gjordes i början av fältperioden, det vill säga innan Rysslands invasion av Ukraina. 2021 års mätning visade flera positiva effekter som delvis kan förklaras med en pandemieffekt.
Attitydundersökningen kan laddas ner här