I april 2022 lanseras både en helt ny dryck och ett nytt varumärke, MUSTLY Sparkling Coldpress. Det är ett svenskt dryckeshantverk från Mjöhult som hyllar enkelheten. Till karaktären en pigg, bubblig törstsläckare, som passar utmärkt till mat, med en läskande och uppfriskande smak. Innehållet är 55% Kullamust, kolsyrat vatten och smaker som är naturens egna. Drycken innehåller inte några tillsatser som socker, sötningsmedel eller konserveringsmedel man låter i stället hantverket som tala.
”Vi har tagit fram en dryck som är mindre söt, har välbalanserade smaker och fint avstämda bubblor – det gör att den både är en utmärkt törstsläckare och passar bra tillsammans med mat”, säger VD för Kullabygdens Musteri, Peter Carlsson.
Drycken sticker ut hakan genom sin totala avsaknad av tillsatt socker och sötningsmedel. Den riktar sig till den medvetna människan, mitt i livet, som uppskattar att inte behöva kompromissa mellan en god och en hälsosam dryck. MUSTLY Sparkling Coldpress kommer i fyra olika smaker:
Green Apple: Uppfriskande, saftig och söt smak av grönt äpple. Passar till mustig eller kryddig mat men även tillsammans med vaniljglass eller i en drink.
Lemon, Rose, Bergamot: Friskhet från citrus och en mogen nyans av ros i harmoni med den djupa smaken av äpple. Passar till fisk eller kyckling och gör sig även bra tillsammans med chokladdesserter.
Mango, Passion Fruit, Orange: Djup smak av äpple och en fruktig touch av mango, passionsfrukt och apelsin. Passar till kryddig mat och grytor, också tillsammans med desserter för att addera en tropisk känsla.
Black Currant, Blueberry: En nordisk twist av svartvinbär och blåbär i samklang med en djup smak av äpple. Passar till kött eller smakrika vegetariska rätter. Prova också i en drink för vacker färg och en bärtwist.
MUSTLY Sparkling Coldpress är skapad och tillverkas av Kullabygdens Musteri, som ligger i skånska Mjöhult. Drycken lanseras initialt på café, hotell och restauranger i Sverige och finns att köpa hos alla välsorterade restauranggrossister.
”Med denna dryck fyller vi ett tomrum inom dryckessegmentet som konsumenter tidigare inte visste fanns”, säger försäljningschef Magnus Bergman.