Mustly Sparkling Coldpress - ursvensk tradition möter framtiden

PUBLICERAD: 11 april 2022
UPPDATERAD: 21 februari


I april 2022 lanseras både en helt ny dryck och ett nytt varumärke, MUSTLY Sparkling Coldpress. Det är ett svenskt dryckeshantverk från Mjöhult som hyllar enkelheten. Till karaktären en pigg, bubblig törstsläckare, som passar utmärkt till mat, med en läskande och uppfriskande smak. Innehållet är 55% Kullamust, kolsyrat vatten och smaker som är naturens egna. Drycken innehåller inte några tillsatser som socker, sötningsmedel eller konserveringsmedel man låter i stället hantverket som tala.

”Vi har tagit fram en dryck som är mindre söt, har välbalanserade smaker och fint avstämda bubblor – det gör att den både är en utmärkt törstsläckare och passar bra tillsammans med mat”, säger VD för Kullabygdens Musteri, Peter Carlsson.

Drycken sticker ut hakan genom sin totala avsaknad av tillsatt socker och sötningsmedel. Den riktar sig till den medvetna människan, mitt i livet, som uppskattar att inte behöva kompromissa mellan en god och en hälsosam dryck. MUSTLY Sparkling Coldpress kommer i fyra olika smaker:

Green Apple: Uppfriskande, saftig och söt smak av grönt äpple. Passar till mustig eller kryddig mat men även tillsammans med vaniljglass eller i en drink.

Lemon, Rose, Bergamot: Friskhet från citrus och en mogen nyans av ros i harmoni med den djupa smaken av äpple. Passar till fisk eller kyckling och gör sig även bra tillsammans med chokladdesserter.

Mango, Passion Fruit, Orange: Djup smak av äpple och en fruktig touch av mango, passionsfrukt och apelsin. Passar till kryddig mat och grytor, också tillsammans med desserter för att addera en tropisk känsla.

Black Currant, Blueberry: En nordisk twist av svartvinbär och blåbär i samklang med en djup smak av äpple. Passar till kött eller smakrika vegetariska rätter. Prova också i en drink för vacker färg och en bärtwist.

MUSTLY Sparkling Coldpress är skapad och tillverkas av Kullabygdens Musteri, som ligger i skånska Mjöhult. Drycken lanseras initialt på café, hotell och restauranger i Sverige och finns att köpa hos alla välsorterade restauranggrossister.

”Med denna dryck fyller vi ett tomrum inom dryckessegmentet som konsumenter tidigare inte visste fanns”, säger försäljningschef Magnus Bergman.

Läs vidare

Zetas pinsafamilj växer

Zeta lanserar Mini Pinsa för en person som en uppföljare till originalet Zeta Pinsa samt tre nya pinsasåser.
Pinsa samlingsbild liggande

Ridderheims lanserar färdigskivad chark och byter design

Ridderheims lanserar tunt skivade italienska charkprodukter i konsumentförpackning och byter även design.
Unknown-1

Blossa 2024 har smak av rökig whisky och tång

I Blossa 2024 blandas klassiska glöggkryddor med rökig whisky och en salt förnimmelse av sjö och hav.
Blossa-2024_bild-PRM

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Senaste nytt

Sämre lönsamhet trots högre matpriser

Prisökningarna på livsmedel har inte lett till ökad lönsamhet för livsmedelsbranscherna, visar en ny analys från SCB.
Carl Eckerdal_Chefekonom_Livsmedelsforetagen_Kostnadskris_EMV

Kravs nya produktpris: Go Organic Award

Krav lanserar priset Go Organic Award, som går till en produkt som inspirerar konsumenter till att köpa mer ekologiska varor.
Go Organic Award Web_PrM 1000x500

Xoma avbryter listningen

Algföretaget Xoma avbryter listningsprocessen på Spotlight Stock Market AB.
983f65487ecc62ad_org

SLU lanserar dataspel om matens miljöpåverkan

Elevers kunskaper om matens miljöpåverkan är låg. Nu har forskare vid SLU tagit fram ett dataspel som ska öka kunskaperna.
klimatspelet_logga