Förra året togs Arlas första ellastbil i drift i Göteborg. Nu har fordonsflottan utökats med ännu en helt eldriven lastbil i Stockholm, som ett led i ambitionen att bidra till minskade utsläpp och en tystare innerstad.
Från och med början av april kommer vissa butiker i Stockholms innerstad att få mejeriprodukter från Arlas mejeri i Kallhäll levererade med en eldriven distributionslastbil. Utrullningen av den nya ellastbilen är ett led i Arlas ambition att bidra till bättre luftkvalitet och tystare transporter i tätbebyggda områden.
”Hållbarhetsresan inom logistik får inte stanna vid fossilfria transporter, vi vill fortsätta leda vägen genom att bidra till tystare och tryggare livsmedelsleveranser i innerstaden, där förbättrad luftkvalitet och minskat buller är minst lika viktigt som att dra ner på klimatutsläppen”, säger Malin Leander, logistikdirektör på Arla Sverige.
Sedan 2005 har Arla sänkt CO2-utsläppen från transporter med 75 procent. Företagets egna tunga transporter i Sverige har varit fossilfria sedan 2018 och framåt kommer Arla att fortsätta investera i eldrivna, tysta och helt avgasfria transporter i tätbebyggda områden. Mjölktransporter på landsbygden mellan gård och mejeri kommer fortsatt att köras med biogaslastbilar. Genom att omvandla gödsel från gårdarna till biogas sluts kretsloppet.
Den nya ellastbilen har ett batteri på 300 kw och beräknas kunna köra 15 mil på en laddning. Med stöd från Klimatklivet, som delfinansieras av Naturvårdsverket, har Arla investerat i en snabbladdare på 90 kw/h på mejeriet i Kallhäll. Genom att ladda ellastbilen en extra timme under dagen kan den köras i två skift varje dag. Snabbladdaren har två kontakter, vilket innebär att den är redo att ladda ytterligare en ellastbil framöver.
”Elektrifieringen av leveranser innebär en fantastisk förbättring av både bullernivå och luftkvalitet. Det är också avgörande för omställningen till ett grönare samhälle. Att Arla nu visar vägen med sin första ellastbil ute på vägarna i Stockholm är ett viktigt steg mot en utsläppsfri innerstad”, säger Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr, som deltog i premiärturen med ellastbilen i Stockholm.
Helena Markstedt, näringspolitiskt ansvarig på Arla Sverige, vill se mer investeringar i elnäten i Stockholm:
”För att öka takten med målet att få Stockholms transporter fossilfria måste politiken och näringslivet samverka. Vi skulle vilja se mer investeringar i elnäten för att klara en utbyggd laddinfrastruktur och att offentliga upphandlare ställer grundkrav på fossilfritt bränsle och premierar investeringar i eldrivna transporter.”