Krympflationen gör att matpriserna stiger snabbare

PUBLICERAD: 30 mars 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Sveriges export av jordbruksvaror och livsmedel ökade under 2021 jämfört med året innan. Kaffe hör till de produktgrupper som ökade mest i exportvärde.

Livsmedelsförpackningarna blir allt mindre utan att priserna sjunker. Fenomenet kallas krympflation efter det engelska uttrycket shrinkflation och har blivit allt vanligare. Ett välkänt exempel är kaffeförpackningarna.

Många tycker att de får mindre för pengarna nuförtiden, vilket också är vad som händer när livsmedelsförpackningarna krymper utan att priserna sjunker. Fenomenet kallas krympflation och är något som SCB ser i sin prisstatistik.

”Ett välkänt exempel är kaffeförpackningarna. Där har normalförpackningen gått från att innehålla ett halvt kilo till att innehålla 450 gram, och i några fall bara 425 gram. Samtidigt har inte priserna sjunkit, vilket innebär att priset per gram har stigit”, säger John Eliasson som är prisstatistiker på SCB.

”Kaffe har varit bland de livsmedel som påverkats mest av krympflation under en längre tid. Under 2017 såg vi att förpackningsändringarna höjde kaffepriserna med i snitt fyra procent.”

Andra varor som uppmärksammats för att ha krympt är glassar, chipspåsar och juiceflaskor.

John Eliasson menar att har krympflationen en stor påverkan på priserna för enskilda produkter, men att det varierar mellan olika produkter samt över tid hur många förpackningsändringar som görs.

Tittar man på den totala kostnaden för livsmedel bidrar krympflationen som mest med en årlig prisförändring på tre tiondelars procent. Under 2017 gick priserna på livsmedel som säljs i förpackningar upp med 3,3 procent, men skulle man räkna bort krympflationen skulle livsmedelspriserna enbart ha gått upp med 3 procent.

Beräkningen bygger på livsmedel förutom de som säljs i lösvikt, och motsvarar ungefär 80 procent av livsmedelsvarorna.

Livsmedel med störst krympflationseffekt per år:
2015: Spannmålsbaserade maträtter, Flingor och snacks, Nötter och torkad frukt, Kaffe, Te
2016: Välling, Potatisprodukter, chips
2017: Kex och skorpor, Chark, Kaffe, Kryddor och såser
2018: Djupfryst kött, Djupfryst fisk. Sylt och marmelad, Godis och tuggummi
2019: Gravad/rökt laxfisk, Djupfrysta grönsaker, Kaffe
2020: Chark, Djupfrysta grönsaker
2021: Djupfrysta skaldjur, chips
Källa: SCB

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960