HUJ lanserar chokladpålägg gjort på svenska bönor

PUBLICERAD: 7 mars 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Nu gör en ny chokladfavorit entré i vegohyllan! Växtbaserade påläggstillverkaren HUJ utökar sitt sortiment och lanserar den första produkten av det sötare slaget – HUJ Creamy Cashew Choklad. Precis som alla HUJs produkter är den tillverkad i Alingsås av svenska vita bönor och Fairtrademärkta, ekologiska cashewnötter, och passar till såväl frukost, brunch och bakning.

Sedan 2018 har HUJ producerat växtbaserade påläggsklassiker för framtida generationer i den ständigt växande fabriken i Alingsås. Nu får Creamy Cashew-familjen tillökning i form av smaken choklad – ett efterlängtat växtbaserat chokladpålägg med lägre sockerhalt än liknande chokladpålägg på marknaden som kan sätta guldkant på vad som helst.

”Vi har länge velat erbjuda svenskarna en sötare variant av våra växtbaserade pålägg, och med vår ökade produktionskapacitet och det fina gensvaret hos våra kunder så är vi nu redo att möta en delvis ny målgrupp, som precis som vi månar om sin omvärld”, säger Alice Knap, VD på HUJ.

Precis som övriga Creamy Cashew-produkter är Creamy Cashew Choklad tillverkad av svenska vita bönor och Fairtrademärkta, ekologiska cashewnötter – vilket gör näringsinnehållet svårslaget i kategorin pålägg. Dessutom innehåller den 55 % mindre socker än traditionella chokladpålägg, utan att tumma på smaken.

”Vi ville utveckla ett chokladpålägg med relativt låg sockerhalt. Det lyckades vi med tack vare vår råvarubas på bönor och cashewnötter, som dessutom gör chokladpålägget mjukt och krämigt”, säger Alice Knap.

Creamy Cashew Choklad är som gjord för mackan, funkar fint som topping på pannkakor och våfflor, ger en lyxig touch till gröten och är oväntad god att ha som dipp till salta chips och kex. Den kan utan problem värmas upp och gör sig därmed bra i bakning – eller varför inte som fyllning i en semla? Möjligheterna är minst sagt många.

HUJ Creamy Cashew Choklad lanseras vecka 11 i Ica-butiker runt om i hela landet.

Läs vidare

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Premium snacks lanserar varumärket Gårdsnötter

Premium Snacks Nordic utökar sitt sortiment med tre festligare nötmixar under det nya varumärket Gårdsnötter.
Group 26

Nespresso och Oatly lanserar kaffekapsel för havredryck

Kaffekapseln Oatly Barista Edition Coffee är framtagen för att matchas med Oatlys havredryck iKaffe.
P_4685_KV2_NESPRSSO_STUDIO+OATLEY_2024_V4

Korvbrödsbagarn lanserar Real burger bun

Korvbrödsbagarn möter de nya burgartrenderna med Real burger bun, ett fluffigt hamburgerbröd med extra höjd.
Burgare_pack_1

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland