Stopp för varunamn med ogrundade hälsopåståenden

PUBLICERAD: 9 februari 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Varumärken eller andra namn på matvaror som får konsumenten att tro att maten är nyttig måste från och med nu ha ett godkänt hälsopåstående. Foto: Svensk Dagligvaruhandel

Kraft. Aktiv. Återhämtning. Det är exempel på ord som kan ingå i varumärken eller namn på matvaror för att påstå att maten påverkar hälsan på något sätt. Nu är det stopp för den typen av namn om inte tillverkaren kan bevisa att påståendet stämmer.

Varumärken eller andra namn på matvaror som får konsumenten att tro att maten är nyttig måste nu ha ett godkänt hälsopåstående. Om en produkt kallas för något med exempelvis ”aktiv” måste den exakta effekten och vad i maten som ger den effekten finnas i informationen om livsmedlet. För nya produkter som släpps ut på marknaden har den här regeln redan varit i kraft, men produkter som har funnits före 2005 har varit undantagna. Nu har det undantaget upphört.

”Det är bra att reglerna blir enhetliga. Nu blir det lättare för den som handlar att göra medvetna val. Risken minskar att man som konsument blir vilseledd av produkternas namn”, säger Ulrika Andersson, statsinspektör på Livsmedelsverket.

Exempel på godkända hälsopåståenden är att:

  • Fluor bidrar till att bibehålla tändernas mineralisering.
  • Rågfiber bidrar till normal tarmfunktion.
  • Sockerbetsfibrer bidrar till att öka avföringsvolymen.
  • Levande yoghurtkultur eller syrad mjölk förbättrar laktosnedbrytningen i produkten hos individer som har problem med att bryta ner laktos.

Mer om reglerna om närings- och hälsopåståenden och kopplingen till varumärkesnamn, märkesnamn eller fantasinamn finns på Livsmedelsverkets webbplats och på Kontrollwiki, Livsmedelsverkets webbplats för fördjupning.

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx