Stopp för varunamn med ogrundade hälsopåståenden

PUBLICERAD: 9 februari 2022
UPPDATERAD: 21 februari

Varumärken eller andra namn på matvaror som får konsumenten att tro att maten är nyttig måste från och med nu ha ett godkänt hälsopåstående. Foto: Svensk Dagligvaruhandel

Kraft. Aktiv. Återhämtning. Det är exempel på ord som kan ingå i varumärken eller namn på matvaror för att påstå att maten påverkar hälsan på något sätt. Nu är det stopp för den typen av namn om inte tillverkaren kan bevisa att påståendet stämmer.

Varumärken eller andra namn på matvaror som får konsumenten att tro att maten är nyttig måste nu ha ett godkänt hälsopåstående. Om en produkt kallas för något med exempelvis ”aktiv” måste den exakta effekten och vad i maten som ger den effekten finnas i informationen om livsmedlet. För nya produkter som släpps ut på marknaden har den här regeln redan varit i kraft, men produkter som har funnits före 2005 har varit undantagna. Nu har det undantaget upphört.

”Det är bra att reglerna blir enhetliga. Nu blir det lättare för den som handlar att göra medvetna val. Risken minskar att man som konsument blir vilseledd av produkternas namn”, säger Ulrika Andersson, statsinspektör på Livsmedelsverket.

Exempel på godkända hälsopåståenden är att:

  • Fluor bidrar till att bibehålla tändernas mineralisering.
  • Rågfiber bidrar till normal tarmfunktion.
  • Sockerbetsfibrer bidrar till att öka avföringsvolymen.
  • Levande yoghurtkultur eller syrad mjölk förbättrar laktosnedbrytningen i produkten hos individer som har problem med att bryta ner laktos.

Mer om reglerna om närings- och hälsopåståenden och kopplingen till varumärkesnamn, märkesnamn eller fantasinamn finns på Livsmedelsverkets webbplats och på Kontrollwiki, Livsmedelsverkets webbplats för fördjupning.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Rött ljus för Östersjöströmming och torsk från Barents hav

Strömmingen i Östersjön får rött ljus i WWF:s Fiskguiden 2023 på grund av överfiske och krympande bestånd.
fiskguiden

Bryggkaffet favorit hos 7-Elevens kaffekunder

7-Eleven har kartlagt svenska storstadsbors kaffekonsumtion inför den internationella kaffedagen den 1 oktober.
7-Eleven bild

Nudging-projekt på Ica ska få fler att välja ekologiskt

Under oktober kommer ett antal Ica-butiker att jobba med så kallad nudging för att få kunderna att välja ekologiskt.
nudging

Fyra färdiga plockbrickor från Ridderheims

Ridderheims utvecklar sitt plockmatskoncept med färdiga plockbrickor i fyra smaker.
Unknown