Brittiska matföretag använder DUG i växtbaserade produkter

PUBLICERAD: 7 februari 2022
UPPDATERAD: 21 februari


Veg of Lund har inlett försäljning av sin växtbaserade dryck DUG direkt till livs­medels­producenter i Storbritannien. Denna kategori består av leverantörer av färdigmat, dryckestillverkare och utvecklare av nya maträtter, vilka kompletterar Veg of Lunds befintliga kundkategorier.

Lanseringen av Veg of Lunds växtbaserade dryck DUG i Storbritannien har främst skett genom livsmedelsbutiker och kaféer. I takt med att det brittiska näringslivet återstartar efter pandemirestriktionerna tar Veg of Lund nästa steg i sin strategi att samarbeta med några av de största brittiska producenterna av färdigrätter och desserter. Denna kundkategori rapporterar en kraftig försäljningstillväxt av växtbaserade produkter och hög utvecklingstakt av nya veganska maträtter.

”Storkök och större tillverkare av olika maträtter är en kundkategori vi ser som viktig för vår tillväxt i våra strategiska marknader. Avgörande för matföretag som vill använda DUG i olika livsmedel är att vår produkt är allergifri och har en neutral smak som inte påverkar konsistens eller recept. Dessutom tillför potatisen nyttiga kolhydrater som exempelvis stärkelse. Vi samarbetar med Food Team International, ett väletablerat bolag i denna sektor, och har redan levererat vår första leverans av 10 liters bag in box-förpackningar”, säger Emma Källqvist, tf VD och CFO för Veg of Lund.

Veg of Lunds brittiska försäljningschef Graham Stonadge berättar att DUG redan idag används i flera nylanserade veganska färdigrätter och att flera stora producenter snart kan komma att inkludera DUG i sina recept för att möta livsmedelskedjornas ökande efterfrågan på högkvalitativa växtbaserade produkter.

”Med de nya användarvänliga 10-litersförpackningarna kan vi nu leverera Unsweetened till producenter av populära pasta- och risrätter. Food Team International är en välkänd aktör i denna sektor, de står för tillförlitlighet och bra tjänsteutbud i tillägg till sin expertis inom frusna växtbaserade maträtter. Food Team har teknisk kunskap och fokus på detaljer som kommer att bidra till DUGs tillväxt och fortsatta utveckling för att nå fler områden där traditionella mejeriprodukter haft en stark ställning”, säger Graham Stonadge.

”Kunder i denna kategori kan även hjälpa oss genom att skapa mervärden i frågor kring råvaror, ursprung, näringsinnehåll samt miljö- och hållbarhets­mässiga aspekter. Vi ser stora möjligheter att medverka till att inspirera flera andra professionella livsmedelsproducenter som satsar på högkvalitativa växtbaserade, allergenfria och hälsosamma maträtter som är bra för planeten”, säger Emma Källqvist.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48