Mjölkfraktionering kan ge nya innovativa mejeriprodukter

PUBLICERAD: 29 november 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Foto: Arla Foods

En ny teknik för att separera mjölk till dess olika proteinkomponenter har tagits fram av Arla Foods Ingredients. Tekniken förväntas öka möjligheterna att ta fram nya innovativa livsmedel för grupper med speciella näringsbehov.

Arla Foods Ingredients (AFI) patenterade metod kallas mjölkfraktionering och gör det möjligt att rena mjölkproteiner, till exempel kasein och serumvassleproteiner. Separationen av ett av mjölkens olika proteiner – vassle – var tidigare beroende av osttillverkning, eftersom vassle är en biprodukt av denna process. Genom att osttillverkningsprocessen kan förbigås med den nya tekniken, möjliggörs både en större potentiell råvarupool samt proteinströmmar i en kontrollerad process med avsevärt reducerade bearbetningssteg och en mer skonsam bearbetning av mjölken.

Att möjliggöra utvecklingen av specialiserade, näringsspecifika livsmedel öppnar upp nya möjligheter för att ta modersmjölksersättning och sportprodukter till nästa nivå och tillgodose andra utsatta grupper som äldre och personer med medicinska näringsbehov.

”Metoden har varit under utveckling i flera år och det gläder mig att se att vad som en gång var en vision bli en kommersiell verklighet med kraften att helt revolutionera målinriktad näring för utsatta grupper”, säger Henrik Andersen, koncernchef i Arla Foods Ingredients.

Mjölkfraktioneringsprocessen utvecklas på AFI:s mejeri i Videbaek i Danmark för att tillgodose den växande efterfrågan på ekologisk modersmjölksersättning, en marknad som beräknas öka med 14 procent under de kommande två åren (enligt Marketreportsworld.com).

”Traditionell osttillverkning kräver betydande mängder ekologisk mjölk för att producera de volymer vassle vi behöver för att möta efterfrågan. När vi inte är beroende av detta kan vi öka produktionen avsevärt”, förklarar Henrik Andersen.

Arla Foods använder för närvarande metoden i mindre skala för att tillverka produkter till det ekologiska märket Arla Baby&Me och AFI beräknar att lansera sin första ekologiska modersmjölksersättning baserad på tekniken under 2022.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1