Årets Tomteglass från SIA Glass

PUBLICERAD: 26 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari


För femte året i rad har tomteverkstaden i Slöinge i största hemlighet laborerat fram en helt ny smak till julsuccén Tomteglass. Resultatet av tomtenissarnas vedermödor kan nu avslöjas: Vit Chokladbräck med Polka.
– Mysigt juligt och samtidigt nytänkande, precis som vår Tomteglass ska vara, säger Dan Bengtsson, marknadschef SIA Glass.

I SIA Glass egen tomteverkstad i Slöinge har det grubblats och tänkts, experimenterats och provsmakats under många dagar och nätter för att hitta en värdig kandidat till årets Tomteglass. I år letade man inspiration i den mysiga traditionen att göra julgodis hemma i köket, och valet föll till sist på den superpopulära varianten polkabräck. Efter mycken möda, men inte så fasligt stort besvär, kan årets juliga smak presenteras: Vit chokladbräck med Polka heter årets Tomteglass.

Denna julinspirerade smak, som nu skickas från glassfabriken till butikerna, görs med vit chokladgräddglass med polkakulor och bitar av vit choklad, och glassen går i juligt rött och vitt.
”Vi kombinerar det bästa av två världar; jul och glass. Det är femte året i rad vi presenterar Tomteglass och jag tycker vi lyckats väldigt bra även i år med att kombinera ett nytänk med smaken med en mysig bekant julkänsla”, säger Dan Bengtsson, marknadschef SIA Glass.

Som tidigare år görs Tomteglass endast i en limiterad upplaga – med uppenbar risk för som alla tidigare år sälja slut – och denna smygstart av julen sker i butikerna redan från vecka 44.

Årets Tomteglass presenteras i en extra julfin förpackning på 0,5 liter.

Tidigare Tomteglassmaker:

2017: Skumtomte

2018: Lussebulle

2019: Marsipangris

2020: Glöggmys

Läs vidare

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Premium snacks lanserar varumärket Gårdsnötter

Premium Snacks Nordic utökar sitt sortiment med tre festligare nötmixar under det nya varumärket Gårdsnötter.
Group 26

Nespresso och Oatly lanserar kaffekapsel för havredryck

Kaffekapseln Oatly Barista Edition Coffee är framtagen för att matchas med Oatlys havredryck iKaffe.
P_4685_KV2_NESPRSSO_STUDIO+OATLEY_2024_V4

Korvbrödsbagarn lanserar Real burger bun

Korvbrödsbagarn möter de nya burgartrenderna med Real burger bun, ett fluffigt hamburgerbröd med extra höjd.
Burgare_pack_1

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland