Ica Gruppen får pris av FN för sitt klimatarbete

PUBLICERAD: 6 oktober 2021
UPPDATERAD: 21 februari


FN meddelar att Ica Gruppen får pris för sin klimatambition ”Bortom Klimatneutralitet”. Priset kommer att delas ut i samband med FN:s klimatkonferens COP26 i Glasgow i november. Ica prisas för arbetet för att uppnå en klimatneutral verksamhet och ambitionen att samtidigt driva förändring för minskat klimatavtryck såväl bakåt i leverantörskedjan som framåt, i konsumentled.

Ica Gruppens egen verksamhet blev klimatneutral 2020, efter att utsläppen minskats med 76 procent sedan 2006. De klimatutsläpp som kvarstår i den egna verksamheten klimatkompenseras, samtidigt som koncernen tar sikte på målet om netto noll utsläpp i den egna verksamheten 2030 och ett halverat klimatavtryck från kundernas inköp av livsmedel till samma år.

Totalt utses elva vinnare i UN Global Climate Action Awards, varav fyra i kategorin Climate Neutral Now där Ica ingår. Priset kommer att delas ut på FN:s klimatkonferens COP26 i Glasgow i november. De vinnande bidragen anses vara innovativa och skalbara, det vill säga möjliga för fler att följa.

2016 tilldelades Ica Gruppen motsvarande FN-pris i kategorin Informations- och kommunikationsteknologi för projektet Klimaträtt, vilket gör Ica till det enda svenska bolag som har tilldelats FN-priset två gånger.

Ica var den första dagligvaruaktören i Sverige som fick sina klimatmål godkända av Science Based Targets 2018 och först med att sätta mål för en minskad klimatpåverkan från kundernas inköp av livsmedel.

”Upp emot en tredjedel av det globala klimatavtrycket kommer idag från livsmedelsproduktion och här har vi i dagligvaruhandeln en unik möjlighet att påverka, eftersom vi är en länk mellan produktion och konsumtion. Att ta ansvar för, och försöka påverka, utsläppen som vår konsumtion ger upphov till är något alla i handeln kan göra”, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör på Ica Gruppen.

Ica Gruppens klimatambition:

  • uppnå netto noll klimatpåverkan i den egna verksamheten till 2030
  • halvera klimatpåverkan från kundernas livsmedelsinköp till 2030, jämfört med 2020
  • de största leverantörerna ska ha antagit vetenskapligt baserade klimatmål senast 2025

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.