Här är tredje vinnaren i Marabous tävling "Skapa din egen smak"

PUBLICERAD: 9 september 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Mer än 99 000 svenska chokladälskare sa sitt under 2020 i Marabous tävling “Skapa din egen smak”, där tre av svenska folkets förslag på smakkombinationer skulle bli till verklighet 2021. Vinnarna har korats och nu är tiden kommen för den tredje och sista vinnande smaken att träda fram, Marabou lakrits, hallon & caramel.

2020 var året då Marabou bjöd in svenska folket för att dela med sig av sina favoritsmaker i Marabous tävling ”Skapa din egen smak”. Svenskarna bidrog med förslag på alla möjliga smakkombinationer och de tre vinnande förslagen skulle få en plats i chokladhyllan under 2021. I februari lanserades den första vinnande smaken Marabou popcorn och i maj lanserades Limited Edition smaken Marabou brownie, kokos & kaffe. Nu är det dags för den tredje och sista smaken vald av Marabouälskare, Marabou lakrits, hallon & caramel.

”Marabou lakrits, hallon & caramel är den tredje och sista av smaken som våra konsumenter har hjälpt oss att ta fram. Det är en enastående kombination av vår älskade Marabou mjölkchoklad, saltlakrits, hallon och en hint av karamellsmak. En efterlängtad kombination som många lakritsälskare har efterfrågat”! säger Sara Sjöholm, varumärkesansvarig på Marabou.

Marabou lakrits, hallon & caramel 185 gr består av Marabou mjölkchoklad, med bitar av saltlakrits, kanderad hallon och karamellsmak. Smaken är en permanent lansering i Marabous sortiment och finns tillgänglig i chokladhyllan från den 6 september.

Den vinnande smakkombinationen är skapad av 20 åriga Frederikke, och hennes namn pryder därför chokladens förpackning. När Frederikke såg tävlingen på Facebook pratade hon med sin mamma om hur kul det hade varit att delta. Det slutade med att de båda skickade in varsin smakkombination.

”Jag har alltid tyckt att lakrits och choklad är så gott ihop, och sedan tycker jag att hallon passar bra med lakrits. För att göra smaken ännu mer intressant ville jag kombinera den med karamell, en smak som många älskar”!

Tävlingen Skapa din egen smak skriver historia för Marabou då de för första gången bjöd in konsumenter att bestämma nästa smak på chokladkakor som skulle lanseras. Marabou lakrits, hallon & caramel är en av många tusentals innovativa förslag som skickades in till tävlingen som engagerade hela Norden. Av 136 578 deltagare, vann Evas, Fredrikas och Frederikkes smakkombinationer som resulterade i Marabou Popcorn, Marabou Brownie, Kokos & Kaffe och Marabou Lakrits, Hallon & Caramel.

”Trots Marabous långa historia så har vi aldrig gjort något liknande innan, att bjuda in Marabouälskare att ta sådana stora beslut. Och vilken upplevelse det har varit. Dessa tre goda smaker visar verkligen på våra konsumenters breda preferenser av choklad i olika kombinationer. Jag tror inte det är sista gången vi involverar våra konsumenter såhär, de gjorde ett fantastiskt jobb”, avslutar Sara Sjöholm.

Nu återstår frågan – vilken av Evas, Fredrikas and Frederikkes är din nya favorit på chokladhyllan?

 

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2