Danone och ProViva utvecklar nya fermenterade drycker

PUBLICERAD: 27 augusti 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Danone och ProViva driver projektet Fermarom, som utvecklar fermenterade drycker av frukter och bär som annars skulle slängts. Att använda all producerad frukt minskar matsvinnet och kan skapa nya avsättningsmöjligheter för frukt- och bärproducenter.

”Det känns kul att vi kan arbeta nära de lokala fruktodlarna och ta tillvara frukt som är av hög kvalitet men som annars hade kasserats på grund av rena skönhetsfel. Det är en vinst för alla, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv. Målet är att få fram en välsmakande fermenterad dryck till svenska konsumenter så att vi alla kan hjälpas åt att använda mer av de äpplen som produceras. Danone har en mycket stor erfarenhet inom fermenterade livsmedel och ProViva är ju delvis fermenterad havre, så det är bra att vi kan använda denna expertis för ett nytt applikationsområde”, säger Martin Antonsson, forskning och utveckling för ProViva i Norden.

Utvecklingsprojektet Fermarom leds av ProViva AB i samarbete med Högskolan Kristianstad, e-Sense Sweden AB, Balsgård Foodtech AB och Stiftelsen Ideon Agro Food med stöd av Europeiska struktur- och investeringsfonderna och Jordbruksverket. Projektet syftar till att skapa nya avsättningsmöjligheter för frukt- och bärproducenter samt incitament för att ta tillvara frukt av sämre kvalitet. Målet är att ta fram en fermenterad aromrik dryck gjord på svensk äppelråvara som vanligtvis annars sorteras eller väljs bort vid plockning. Projektet kommer att avslutas under 2022.

”Varje äppelsort har en karaktäristisk aromprofil som kan förstärkas och förändras genom fermentering. Genom att utgå ifrån svenska äppelsorter och lämpliga jäst- och bakteriestammar kan nya alkoholfria drycker med unika smaker utvecklas. Här finns en stor outnyttjad potential”, säger Kimmo Rumpunen, forskare vid SLU och konsult vid Balsgård Foodtech.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

GB:s glassnyheter: Klassiker med ny twist

GB:s säsongsnyheter innehåller bl a nya varianter av Magnum och Daimstrut samt en återlansering av klassikern Cornetto.
GB_Daim_Strawberry_825ml_v1

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Lithells lanserar ätfärdig Kycklingfärs med linser

Lithells ätfärdiga Kycklingfärs med linser består av 50 procent kycklingfärs och 25 procent gröna linser.
Lithells_OOH_T1_04_57322_5050Färsbiffar_m_Rotsaksrattatouille_PrivatSektor