Lidl sätter nya mål för cirkulär plastanvändning

PUBLICERAD: 11 augusti 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Som en del av strategin REset Plastic släpper Lidl ytterligare två mål för att minska mängden nyproducerad plast i livsmedelskedjan och skapa fler cirkulära förpackningslösningar.

Lidls uppfattning är att den som för in plast i livscykeln också har ansvar för dess fortsatta användning och att det är av största vikt att plasten som sätts på marknaden samlas in och återvinns för att användas till nya produkter och förpackningar.

Nu sätter kedjan två nya plastmål:

• Minst 20 procent av plasten i Lidls egenmärkesförpackningar ska bestå av återvunnet material 2025.

• Ingen svart plast i Lidls egenmärkesförpackningar vid slutet av 2021.

”Att ta bort svart plast i våra förpackningar är ett naturligt steg mot vårt mål att ha 100 procent materialåtervinningsbara förpackningar 2025. Parallellt med att vi jobbar för att öka plaståtervinningen är det också viktigt att ta ansvar för att föra tillbaka det återvunna materialet in i nya produkter. Det är med stolthet vi ökar andelen återvunnen plast i våra PET-flaskor och investerar i projekt för att hitta nya möjligheter att inkorporera återvunnen plast i livsmedelsförpackningar”, säger Ingrid Roth, förpackningsspecialist på Lidl Sverige.

Arbetet med de nya målen har redan påbörjats av Lidl Sverige. En ny plastförpackning innehållande återvunnen plast är under utveckling och tidigare under 2021 lanserades hushållsartiklar av återvunnen plast. Under 2020 lanserades en flaska för stilla mineralvatten av 100 procent återvunnen PET. 2019 fasade Lidl Sverige ut svarta plasttråg för färskt kött och härnäst ska det svarta plastskiktet på frysta färdigrätter tas bort.

 

 

 

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48