McDonald's fortsätter fasa ut plasten – inför träbestick

PUBLICERAD: 2 juni 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Joachim Knudsen är VD på McDonald’s i Sverige.

De senaste åren har McDonald’s i Sverige minskat sin plastanvändning med 120 ton, enligt McDonald’s nya hållbarhetsrapport. Nu tillkännager restaurangkedjan även att de fasar ut sina plastbestick till förmån för alternativ i trä. Med den förändringen närmar McDonald’s sig en minskning med 150 ton i årsförbrukning. 

I McDonald’s nya hållbarhetsrapport framgår att 120 ton plast har försvunnit från kedjans gästförpackningar sedan 2018. Det har skett genom att hela eller delar av plastförpackningar har bytts ut till pappersalternativ, onödigt material tagits bort, cirkulära lösningar införts och ballonger och ballongpinnar i plast har tagits bort.

Nu väljer McDonald’s även att ersätta sina plastbestick med alternativ i trä. Plastbesticken kommer att fasas ut under sommaren och bytet sker successivt för att inget material skall gå till spillo i onödan.

Utfasningen är en åtgärd av flera som vidtas för att McDonald’s i Sverige helt ska eliminera engångsplast i sina gästförpackningar. Arbetet för att utveckla mer hållbara gästförpackningar är också en del i restaurangkedjans globala hållbarhetsarbete, som bland annat innehåller mål om att alla gästförpackningar ska produceras av förnybart, återvunnet eller certifierat material senast 2025 och att alla restauranger till samma år ska ha börjat återvinna 100 procent av sina gästförpackningar.

”McDonald’s i Sverige har som ambition att vi skall minska utsläppen av koldioxid från vår egen verksamhet till nära noll år 2030. Trots ett utmanande år där fokus primärt har legat på att skapa trygghet för våra medarbetare och gäster givet pandemin fortsätter vi att ta steg i den riktningen. Vi har tagit nästa steg i arbetet med att minska plasten i våra gästförpackningar och installerat ytterligare 30 laddstolpar för elbilar i anslutning till våra restauranger, vilket möjliggjort 2,8 miljoner kilometer fossilfri körning för våra gäster. Dessutom har vi skapat ett cirkulärt system där vi tar tillvara på använd frityrolja från våra restauranger och använder den som drivmedel för våra egna transporter”, säger Henrik Nerell, hållbarhetsansvarig på McDonald’s i Sverige.

När oljan i McDonald’s fritöser har gjort sitt samlas den in och hämtas av Svensk Fettåtervinning som kör den till Norrköping. Där renas oljan och levereras till Neste som tillverkar HVO av den, ett förnyelsebart bränsle som används vid leveranser till McDonald’s restauranger.

”Som Sveriges största restaurangkedja har vi en unik möjlighet att påverka vilken framtid vi vill se. Omställningen mot större miljönytta, hållbara material och ökad cirkularitet och återvinning är redan igång, samtidigt som vi vet att vi har mycket kvar att göra. Resan för att göra vår verksamhet ännu mer hållbar i framtiden fortsätter”, säger Joachim Knudsen, VD på McDonald’s i Sverige.

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker